אחת ההתלבטויות החשובות ביותר במסגרת תחזוקת רכב היא מתי להחליף צמיגים. מצד אחד אף אחד לא רוצה כמובן להשקיע סכום כסף בלתי מבוטל ברכישת צמיגים חדשים אם אלה הקיימים עדיין תקינים ומבטיחים אחיזת כביש נאותה, וגם מבחינה אקולוגית ויתור על צמיג שעדיין ממלא את ייעודו הוא שגיאה. מצד שני ישנו החשש שאם נמתין זמן רב מדי עם ההחלפה, הצמיגים שמותקנים ברכב יישחקו עד כדי סכנת אובדן שליטה במכונית. דרך אחת לדעת בוודאות האם אכן זהו התזמון האידיאלי להחליף צמיגי רכב היא להגיע לפנצ'ריה שעובדיה מתאפיינים הן במקצועיות גבוהה והן ביושרה מלאה – ולשמוע מהי המלצתם. בכל מקרה כדאי גם להכיר את האינדיקציות העיקריות לכך שכנראה הגיע הזמן להחליף את הצמיגים.

בן כמה הצמיג?

תוחלת חיים של צמיגים איכותיים הינה כ-4 שנים, כשבהקשר זה חשוב לדעת שהשחיקה מתחילה עוד לפני שהצמיג מותקן על מכונית ומתחיל להתגלגל על הכבישים. את תאריך הייצור ניתן למצוא על גבי הצמיג בצורת קוד בן 4 ספרות (השתיים האחרונות הן שנת הייצור, והשתיים הראשונות השבוע באותה שנה. למשל 2115 פירושו השבוע ה-21, כלומר סוף מאי, בשנת 2015) – אם מתקרב יום הולדתו ה-4 של הצמיג, זה הזמן להגיע לפנצ'ריה איכותית כדי להחליפו.

כמה קילומטרים עברו הצמיגים?

בנוסף לפרמטר של גיל הצמיג, ישנה באופן טבעי חשיבות גם לכמות הקילומטרים שהוא עבר – שהרי צמיגים שמותקנים במכוניות שהשימוש בהן אינטנסיבי נשחקים מן הסתם מהר יותר ביחס לצמיגי רכב שלא מבוצעות בו נסיעות רבות.

באופן עקרוני ההמלצה היא להחליף צמיגים שעברו 60,000-70,000 ק"מ. המלצה ספציפית תוכלו לקבל בפנצ'ריה מקצועית, ובכל מקרה רצוי לרשום את מד הקילומטרים במועד התקנת כל צמיג כדי לדעת מתי הוא מגיע לאותם 60,000 ק"מ.

מה עומק החריצים?

גם צמיג צעיר שהקילומטראז' שלו צנוע לא בהכרח מבטיח אחיזת כביש מיטבית, ועל כן מומלץ להתבונן בכל אחד מהצמיגים, ביסודיות וברצינות, ולבחון אם יש בהם פגמים שעלולים למנוע מהם למלא את תפקידם החשוב באופן אופטימלי. בפרט יש לוודא שאין באף אחד מהצמיגים סדקים, עיוותים בדפנות, סימני יובש, סימני בלאי או חבלות – כל אחד מאלה הוא אינדיקציה לכך שהצמיג עלול ברגע האמת לאכזב אתכם וחמור מכך, לסכן אתכם שלא לצורך. דגש חשוב במיוחד הוא עומק החריצים בסוליה – אם הוא פחות מ-2-2.5 מ"מ, זה הזמן להחליף צמיגים.

בדיקה זו כדאי לבצע לפחות אחת לשבוע, ואם מדובר על צמיגים ישנים יחסית או על רכב שהקילומטראז' השבועי שלו גבוה – בתדירות גבוהה יותר.

מה קורה אם יש פנצ'ר?

מקרה נוסף שבו נדרשת החלפת צמיג הוא כשיש פנצ'ר והצמיג הינו צמיג ללא פנימית (טיובלס) ולא ניתן לתקן אותו.

ירידה מתמשכת בלחץ האוויר

עוד אינדיקציה לכך שייתכן כי הצמיג פגום וכדאי להחליף אותו היא ירידה הדרגתית, אמנם איטית אבל מתמשכת, בלחץ האוויר – אם זמן לא רב אחרי שמילאתם אוויר ו-וידאתם כי לחץ האוויר בצמיג הוא על-פי הוראות היצרן אתם מגלים ששוב הלחץ נמוך מהמומלץ, כדאי להגיע בהקדם האפשרי לפנצ'ריה כדי לאתר את הסיבות לכך ובמידת הצורך להתקין צמיג חדש.

כיצד מתבצעת החלפת צמיגים?

למציאת התזמון האידיאלי להחלפת צמיגים חשיבות רבה, ובאופן טבעי חובה גם לבצע פעולה זו באופן מושכל. ראשית חובה לוודא שהצמיגים אותם רוכשים עומדים בתקנים הרלוונטיים, וכי הם מתאימים לרכב שלכם מבחינת מידותיהם.

שנית, החוק אוסר על התקנת שני צמיגים שונים על אותו סרן, ולמעשה זהו גם אינטרס של כל נהג שמבקש לנסוע בראש שקט ולא לסכן את עצמו שלא לצורך. כמו כן מומלץ שכל ארבעת הצמיגים ברכב יהיו של אותו יצרן, כדי לוודא שהסוליות של כולם הן בעלות דפוסים זהים וליהנות מאחיזת כביש מיטבית. כאמור תוחלת החיים של צמיגים היא כ-4 שנים מיום הייצור ועל כן לא כדאי לרכוש צמיגים בני שנה ומעלה.

במצבים שבהם נרכשים שני צמיגים חדשים, יש להתקינם על הסרן האחורי (גם אם הם מיועדים להחליף את הצמיגים הקדמיים – במקרה שכזה יש להעביר את שני הצמיגים הקיימים על הסרן האחורי אל זה הקדמי, ואת שני הצמיגים החדשים להרכיב מאחור). הסיבה לכך היא שבדרך זו מובטחת אחיזת כביש מיטבית ובפרט כשהכביש רטוב וישנה סכנת החלקה.

לאחר החלפת צמיגים יש לבצע איזון גלגלים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
פנצ'ריה בתל אביב
שירות החלפת צמיג עד הבית
מותגי צמיגים נבחרים

Rate this post