לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגי הרכב פוגע בביצועים שלהם, וחמור יותר, עלול להוביל לאובדן שליטה של הנהג ולתאונה. כדי לספק התראה מידית בכל מצב שבו ישנה ירידה משמעותית בלחץ האוויר פותחו חיישנים ייעודיים שמזהים זאת, והם מרכיבים את אחת המערכות החשובות ברכב – TPMS. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע על המערכת ועל הדרכים לשמור עליה כדי שהיא תשמור עליכם.

למה לחץ אוויר נמוך הוא גורם סיכון משמעותי?

כשלחץ האוויר בצמיג כלשהו נמוך מהמומלץ על-ידי יצרנית הרכב, הוא מאבד את הצורה שלו, מתרחב ומתכווץ בקצב מהיר ולכן גם מתחמם יתר על המידה. בפרט מתרחשת ההתחממות המואצת, שעלולה לגרום לקריסה של השכבות בצמיג, במהלך נסיעה ממושכת במהירויות גבוהות. התוצאה היא מצב מסוכן במיוחד שעלול להסתיים בפיצוץ של הצמיג או באובדן השליטה ברכב עקב הצטמצמות המגע של אותו צמיג עם הכביש עד למתחת למינימום ההכרחי.

נזקים נוספים הם שחיקה מואצת של הצמיג וגם צריכת דלק גבוהה יתר על המידה, כך שבנוסף לסיכון ישנה גם בוודאות פגיעה כלכלית.

את כל התופעות הנ”ל אפשר כמובן למנוע, או לפחות להפחית באופן משמעותי את הסיכוי להתרחשותן, אם מקפידים על מילוי אוויר בצמיגים בתדירות הרצויה (פעם בשבוע). מאחר שלא מעט נהגים בכל רחבי העולם לא מתנהלים על-פי ההמלצה החשובה הזו, החליטו הרשויות – תחילה בארה”ב (ב-2007) ולאחר מכן באיחוד האירופי (החל מ-2014) – לחייב התקנת TPMS לכל רכב.

ה-TPMS (השם הוא ראשי תיבות של המונח מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיג – Tire Pressure Monitoring System) מספקת לנהג גם התראה מידית במקרה של פנצ’ר, כשלחץ האוויר יורד בבת אחת.

האם חיישן לחץ אוויר הוא תחליף להתנהלות אחראית של הנהגים?

לא.

ה-TPMS – שמורכבת מחיישנים, מחשב שקולט את הנתונים ומעבד אותם ומנורה (פירוט בהמשך) – מספקת התראה רק כשלחץ האוויר נמוך ב-25% מהדרוש. מאחר שגם לחץ אוויר שהפער בינו לבין המומלץ קטן מ-25% עלול לגרום לנזקים, אי אפשר להסתמך רק על חיישני אוויר. בנוסף כמובן שההתראה עצמה עדיין לא מובילה לתיקון הבעיה, ונדרשת אחריות מצד הנהג להגיע במהירות לתחנת דלק ולמלא אוויר בצמיגים.

כיוון פרונט

איך לצמצם את השינויים בזוויות של הצמיגים?

בכל פעם שאנחנו עולים על מדרכה, נתקלים במכשולים, נוסעים על אבנים וכו’, התוצאה תהיה שינוי גדול יותר בזוויות ההיגוי וכתוצאה מכך צורך בכיוון הפרונט בתדירות גבוהה מהרגיל. בהתאם מומלץ לעלות על מדרכה רק כשאין ברירה ולהיזהר מפני חפצים שונים שנמצאים על הדרך.

גורמים נוספים שתורמים לחוסר איזון הם פסי האטה (ובמיוחד אם עוברים אליהם במהירות רגילה או גבוהה, ולכן כדאי באמת להאט לפניהם) וכבישים משובשים (שלמרבה הצער לא תמיד אנחנו יכולים להימנע מנסיעה בהם).

מחיר כיוון פרונט

אחרי שמקבלים תשובה לשאלה מה זה כיוון פרונט בעצם, צצה עוד שאלה טבעית: כמה עולה לבצע את הפעולה הזו. טווח המחירים המקובל הוא בין 150 ל-400 ש”ח. לפעמים כשבודקים אופציות שונות של כיוון פרונט תל אביב עלולה להיות מעט יקרה יותר בהשוואה לקבלת שירות דומה בפריפריה, אם כי בסך הכל מדובר בפעולה שאינה יקרה – ומצד שני התועלת שלה והחשיבות שלה גבוהות מאוד.

5/5 - (1 vote)