גם אנשים שלא כל כך מבינים בצמיגים יכולים ללמוד בקלות איך “לקרוא” את הצמיג. ולא רק שם המותג או הדגם חשובים. יש גם נתונים המורים על החומר שממנו מורכב הצמיג, המידות, היחס בין חלקי הצמיג השונים, עמידות לחום, אחיזת כביש ועוד ועוד.

ייצרני הצמיגים השונים מחויבים להטביע על גבי הצמיג סימנים שונים שמסבירים לכל המעוניין כל מה שחשוב לדעת על הצמיג. בין היתר, ניתן לראות מתי הצמיג יוצר ואיזה עומס הוא יכול לשאת. אפשר לדעת מהן המידות של הצמיג למשל הקוטר וגם החתך של הצמיג. כמו כן, על הצמיג אפשר להסתכל ולראות כמובן מהו המותג, מיהו היצרן, מאילו מרכיבים מיוצר הצמיג (לפחות החלקים העיקריים, שאליהם מתווספים מרכיבים נוספים) ועוד דברים רבים אחרים.

איך בנוי צמיג – המבנה

צמיג איננו סתם מעין עיגול מגומי המולבש מעל הג’אנטים. נהוג להתייחס אל חלקים שונים של הצמיג שבעצם נותנים לו את מאפייניו החשובים. קודם כל ישנה שפת הצמיג, יש גם סוליה וישנו דופן הצמיג. אם תביטו היטב תוכלו לשים לב גם לכך שיש כמה מספרים המופרדים בקו נטוי. הספרות הראשונות מורות לנו מהו הרוחב של הסוליה של הצמיג. לאחר הקו הנטוי, מצוין הגובה של הסוליה בשיעור שבאחוזים.

נתונים חשובים שמופיעים על גבי הצמיג הם למשל היותו של הצמיג בעל מבנה שנקרא צמיג רדיאלי (מסומן כ-R). זהו מבנה הצמיג שרווח מאוד בשימוש, במרבית הרכבים. כאן, החלק החיצוני של הצמיג מיוצב באופן היקפי. יש גם צמיג דיאגונלי, פחות נפוץ, שבו יש חיזוקים אלכסוניים. נשים לב כי מדרס הצמיג הינו החלק שמהווה נקודת מגע עם הכביש. דופן הצמיג, זה החלק של הצמיג שרואים במבט מהצד, מה שסמוך לחישוק.

החומר שממנו עשוי הצמיג

צמיגים יכולים להיות עשויים חומרים שונים וזה ממש לא יהיה נכון לומר שהם עשויים אך ורק מגומי. החומר שממנו עשוי הצמיג כתוב על גבי הצמיג משום שבמבט בלבד לא ניתן להבחין בין חומרים שונים. עבור רכבים מהירים במיוחד, נהוג ליצר צמיגים המחוזקים בסיבי ניילון. חומר מאוד מקובל בצמיגים רבים הינו פוליאסטר. מתחת לסוליה של הצמיד עשוי להימצא מרכיב מפלדה ויש אפילו צמיגים שכוללים מרכיב של קוולאר (חומר חזק באופן מיוחד שמוכר גם בתעשיית מיגון צבאית).

קוטר הצמיג

ניתן לראות את קוטר הצמיג באינצ’ים, לרוב בשתי ספרות. פשוט הביטו מימין לאות שמתארת את סוג הצמיג (למשל R – צמיג רדיאלי). למשל – 14 מתאר כמובן 14 אינץ’, 18 זה 18 אינץ’ וכן הלאה.

הצמיג – מורה נבוכים

בהסתכלות על הצמיג אתם יכולים להבין בין היתר:

  • מהן המידות של הצמיג – בחלק מהצמיגים הן נקובות באינצ’ים ובחלק יש התייחסות גם למידות במילימטרים (יש הבדלים בין צמיגים אירופאים לצמיגים אמריקאים בנושא זה).
  • תאריך ייצור הצמיג – את התאריך מזהים לפי קוד של 4 ספרות. שתי ספרות מייצגות את שנת הייצור והשתיים האחרות, את שבוע הייצור באותה השנה.
  • המהירות והעומס – אלה הנתונים שמספרים לכם מהי המהירות המקסימלית שהצמיג יוכל להגיע אליה. אפשר לזהות את הנתון הזה לפי השימוש בשני ספרות שצמודה אליהן אות לועזיות.
  • סימון של תקן הייצור – חשוב לבחור אך ורק צמיגים איכותיים ותקניים. תמיד וודאו שרשום התקן הרצוי על הצמיג. יש תקנים אמריקאים, אירופאיים ויפניים, כולם טובים. DOT לדוגמא הינו התקן האמריקאי המקובל.
  • דגם – יש דגמים רבים מאוד של צמיגים, קוד הדגם מופיע גם הוא על גבי הצמיג, בדרך כלל באותיות וספרות מוגדלות ובסמוך לשולי הצמיג החיצוניים.
  • טמפרטורה – כיתוב שמגדיר מהי עמידות הצמיג לרמות חום גבוהות. ככל שהעמידות גבוהה יותר, הצמיג לא יינזק ויתפקד היטב גם בתנאים יותר קשים. מצוין באות לועזית (למשל A שמייצגת עמידה טובה מאוד לטמפרטורה גבוהה).
  • אחיזת כביש – גם נתון זה מצוין באות לועזית (למשל A B C). משמעות הסימון הזה, עד כמה הצמיג מגיב היטב ומהר לעצירה בכביש רטוב. הסימון מתייחס לנסיעה בכביש ישר, לא בפיתולים.
  • עומס – אות לועזית שמציינת מהי רמת העומס שהצמיג יכול לשאת מעליו.
  • הרכב וחומרים – ניתן לראות את החומר העיקרי או החשוב ביותר, שממנו מורכב הצמיג. למשל, תראו כיתוב כדוגמת פוליאסטר (באנגלית, כמובן).

מה אפשר ללמוד מהסתכלות על הצמיג?
5 (100%) 2 votes