התפוצצות של צמיג בזמן נהיגה היא אחד המצבים היותר מסוכנים שאנחנו עלולים להיקלע עליהם – ובהתאם חשוב מאוד שנדע בדיוק מה רצוי לעשות במקרים שכאלה ומה אסור לעשות, ועוד יותר כדאי לשמור על צמיגי המכונית תקינים כך שהסיכון להתפוצצותם ברגע הכי לא מתאים יהיה מינימלי ככל האפשר.

איך לצאת ממצב של התפוצצות צמיג תוך כדי נסיעה?

צמיג אשר מתפוצץ תוך כדי נהיגה, בין אם כי היה בלוי ובין אם עקב היתקלות במכשול, מייצר כאמור מצב מסוכן במיוחד. המפתח להיחלצות בשלום מהמצב הוא קודם כל לשמור על קור רוח, למרות הנטייה הטבעית להילחץ.

יש לאחוז את הגה בחוזקה וביציבות כדי לוודא שנשמר כיוון התנועה (ישר) ואין סטייה לשוליים או לנתיב אחר, דבר שכמובן מגביר את הסיכון. במקביל חשוב מאוד להאט, הן בעזרתם של הבלמים של הרכב והן באמצעות תיבת ההילוכים, ולהשתדל לעשות זאת בזריזות (אם כי לא בחדות!)

לאחר שמאטים את המכונית עד לכדי עצירה יש להוביל אותה אל שולי הכביש ולהעדיף מקום בטוח ככל האפשר (אם כי באופן טבעי לא רצוי להמשיך לנסוע רק כי אין מקום בטוח לגמרי).

החלפת הצמיג שהתפוצץ חייבת להתבצע בזהירות מרבית על-מנת לא להיפגע מרכב חולף, וזאת לאחר לבישת אפוד זוהר והצבת משולש אזהרה. בכל מקרה של ספק מוטב להזמין גרר ולא להחליף את הצמיג ולהסתכן שלא לצורך. עוד רצוי לזכור שצמיג רזרבי כשמו כן הוא, ואם התקנתם אותו ברכב לאחר פיצוץ הצמיג המקורי, יש להגיע מיד לפנצ'ריה מוסמכת ולהחליפו.

כיצד לשמור על צמיגי הרכב תקינים?

לכאורה כל מי שנכנס למכונית מודע לחשיבות השמירה על כל מערכות הרכב, ובפרט הצמיגים, שהרי אף אחד לא רוצה להיקלע לתאונות או למצבים מסכני חיים – אולם בפועל המציאות עגומה: משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עורכים מעת לעת מבצעי אכיפה, שבמסגרתם נבדקים כלי רכב רבים. שוב ושוב התוצאות עגומות, כשב-1 מכל 10 כלי רכב הצמיגים מהווים סכנה בטיחותית של ממש, הן ליושבי המכונית והן לנהגים אחרים על הכביש, ובעוד כ-20% מהמכוניות ישנם ליקויים שגם כן חשוב לטפל בהם מידית. גם לפי נתוני המשטרה, זהו המצב – אחת מכל 3 מכוניות מועדת לפורענות עקב ליקויים בצמיגים.

הבשורות הטובות הן שלא נדרש מאמץ יוצא דופן כדי לשמור על צמיגי הרכב תקינים. למעשה, עם מעט תשומת לב והקפדה על ביצוע הפעולות הבאות בתדירות המומלצת, תוכלו להיכנס למכונית ולדעת שהצמיגים ימלאו את תפקידם החשוב על הצד הטוב ביותר:

ניפוח הצמיגים

מומלץ לוודא שלחץ האוויר בכל צמיגי הרכב הוא לפי הנחיות היצרן. את ניפוח הצמיגים יש לבצע בתחילת נסיעה, כשהם עדיין קרים, והתדירות הרצויה היא אחת לשבוע (ובפרט אם הקילומטראז' שעוברת המכונית גבוה). אגב, לחץ אוויר גבוה מדי או נמוך מדי גורם גם לקיצור תוחלת החיים של הצמיג ולהוצאות כספיות שאינן מחויבות המציאות.

בדיקת עומק החריצים

עוד פעולה שחשוב לבצע פעם בשבוע היא בדיקה של עומק החריצים בצמיגים. חריץ שעומקו פחות מ-2 מ"מ מעיד על כך שהצמיג כבר משופשף ובלוי מכדי לספק אחיזת כביש טובה מספיק, ובנוסף הסיכון להתפוצצות צמיג תוך כדי נסיעה הופך גבוה ככל שהחריצים פחות עמוקים.

כדאי לנצל את הבדיקה לטובת סקירה כללית של מצב הצמיגים, ולוודא שאין חבלות, סדקים, מקומות שבהם הדופן מעוקמת וכו'.

רוטציה בין הצמיגים

אחת לשנה, או אחרי 15,000 ק"מ, כדאי להעביר את הצמיגים הקדמיים אל הסרן האחורי ואת אלה האחוריים אל הסרן הקדמי. לאחר מכן יש לבצע איזון גלגלים. בדרך זו כל הצמיגים יישחקו במידה שווה וקטן הסיכון שצמיג אחד יהפוך לבעייתי במיוחד.

החלפת צמיגים ישנים

גם צמיגים שנשמרים היטב נשחקים עם הזמן, מתעייפים ומתקשים להבטיח רמת בטיחות מקסימלית. ההמלצה היא להחליף צמיג בן 4-5 שנים (שנת הייצור והשבוע באותה שנה בה יוצר הצמיג מוטבעים על גבי הסוליה בצורת קוד בן 4 ספרות, 2 לשנה ו-2 לשבוע) או כזה שעבר כבר למעלה מ-50,000 ק"מ (בכל מקרה של ספק כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בפנצ'ריה ותיקה ואמינה).

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
הכביש רטוב? טיפים לנהיגה חכמה, צמיגים תקינים ומקסימום בטיחות 
כללי בטיחות מתקדמים לשמירה על צמיגים
כללי בטיחות לנהיגה בתנאי דרך קשים ולהבטחת צמיגים תקינים

Rate this post