קניית רכב חדש היא תמיד חוויה מרוממת רוח. עצם הכניסה למכונית שמד הקילומטרים שלה מראה אפס, או ליתר דיוק כמעט אפס, מקנה לנו נחת רבה וגם ציפייה לביצועים מעולים. הציפייה מובנת, שהרי מן הסתם רכב שכל הרכיבים בו חדשים לגמרי יצליח להפגין את מלוא יכולותיו, אבל כדאי במקביל לזכור שישנה חשיבות גם לחיבור בין הנהג לבין המכונית – הכוונה היא לאו דווקא לחיבור רגשי, למרות שבלא מעט מקרים אנחנו מפתחים רגשות של ממש למכונית שלנו, אלא להתאמה מלאה בין הנהג לרכב ולהיכרות שמאפשרת ניצול כל האפשרויות. דגש חשוב נוסף הוא הזהירות, המתבקשת משימוש במכונית שאנחנו עדיין לא מכירים אותה היטב ולא יודעים כיצד היא מגיבה במצבים שונים (ובפרט כשאנחנו לוחצים על דוושת הדלק למשל), ועוד המלצה חשובה היא להקפיד על תחזוקה נאותה של הצמיגים כך שהם יישמרו כחדשים ולא יישחקו מהר מדי.

לקרוא היטב את ספר הרכב ולהכיר את הכפתורים השונים במכונית

מעטים מאיתנו, אם בכלל, קוראים באמת את ספר הרכב – אבל בכל מקרה מומלץ בחום לעבור על כל האופציות שמציעה המכונית החדשה ולהבין בדיוק כיצד מפעילים כל אחת ואחת מהן. למעשה, מומלץ להתחיל לנהוג ברכב רק אחרי שמוצאים תשובות לשאלות כמו איך פותחים את מכסה המנוע, איפה הכפתור לפתיחת תא הדלק, איך מפעילים את מפשיר האדים, איך מכווננים את מושב הנהג (וגם את שאר מושבי הרכב), איך מבטיחים שהמראות יציגו לנו את הנעשה בכביש מכל הצדדים שלנו בלי שיהיו שטחים מתים, איך עובדת בקרת השיוט ועוד שאלות רבות נוספות – מי שמדלג על שלב זה עלול למצוא עצמו למשל באמצע גשם זלעפות מחפש נואשות את הכפתור שמפשיר את האדים שנוצרו במכונית, מצב שעלול להיות בעייתי ואף מסוכן.

האם נדרשת תקופת ההרצה?

בעבר כשקנינו רכב חדש היינו נדרשים לבצע "הרצה" למנוע לאורך כמה מאות קילומטרים, וזאת על-מנת לאפשר לכל חלקי המנוע להפוך למתואמים (גם פסי הייצור המשוכללים ביותר לא יכולים למנוע סטייה מזערית בכל החלקים שמרכיבים מנוע). במרבית המכוניות החדשות הנמכרות כיום אין בהכרח חובה לעשות זאת שכן היצרן מבצע את ההרצה בתנאים מבוקרים במפעל, אולם גם כך כדאי כן להקפיד על נהיגה רגועה יותר במשך 500-1000 ק"מ – גם כי התגובות של המכונית עלולות להיות בלתי צפויות (שכן לא צברנו עדיין מספיק ניסיון בשימוש בו), וגם כדי לוודא שהמנוע יזכה לפרק זמן שבו הוא עדיין לא נדרש לעבוד במלוא העוצמה ובעצם בפרק זמן הוא יהפוך לאופטימלי.

תקופת הרצה שכזו תתרום רבות גם לאריכות הימים של המנוע, ועוד המלצה היא להחליף שמן מנוע אחרי 50 קילומטר.

על מה חשוב להקפיד כשבמכונית יש צמיגים חדשים?

במכונית חדשה מותקנים באופן טבעי צמיגים חדשים, שמטבעם מספקים אחיזת כביש מיטבית וגם מקסימום ביצועים. על-מנת לשמור עליהם ולמנוע שחיקה מהירה מדי, כדאי להקפיד על הצעדים הבאים:

* מילוי אוויר לפחות פעם בשבוע וכשהרכב קר – לחץ אוויר נמוך מדי (וגם גבוה מדי) הוא אחד האויבים המרים של כל צמיג. מעבר לכך שכשאין מספיק אוויר בצמיגים עולה הסיכוי לאובדן שליטה על הרכב, הרי שלחץ אוויר שאינו בדיוק על-פי הוראות היצרן מקצר את תוחלת חיי הצמיג. בהתאם, גם אם אתם ממהרים, מומלץ אחת לשבוע (ואם אתם גומאים קילומטרים רבים באופן קבוע, גם יותר מפעם בשבוע) לנפח את צמיגי המכונית החדשה.

* הימנעות מהאצות חדות ובלימות פתאומיות – פעולות ששוחקות את הצמיגים, ושעלולות להוביל לכך שתצטרכו להחליף אותם בשלב מוקדם יחסית. גם נהיגה במהירויות גבוהות במיוחד עלולה לשחוק צמיגים, כולל כאלה איכותיים, בקצב מואץ.

* הימנעות מעלייה על מדרכות ומחנייה קרובה מדי למדרכה – כל חיכוךעם מדרכות עלול לגרום לעיוותים בדפנות הצמיג ובאופן כללי לפגוע בו.

התאימו את המכונית אליכם

אם יישמתם את ההמלצה הראשונה וקראתם בקפידה את ספר הרכב, מן הסתם תוכלו לבצע בקלות גם את התאמת המכונית אליכם: המכוניות החדשות המודרניות מצוידות באפשרויות רבות להתאמה אישית של כיסא הנהג (ובמקרים רבים גם של מושבים אחרים ברכב) כולל שמירה בזיכרון של המנח הנוח ביותר מבחינתכם, של מסך המגע שעליו מוצגת כל האינפורמציה הרלוונטית עבורכם, של מערכת השמע במכונית ועוד – כדאי לעשות זאת כך שחווית הנהיגה והנסיעה ברכב החדש תהיה הנעימה והמשמחת ביותר האפשרית.

מידע נוסף שעשוי לעניין אתכם:
מדור בטיחות – למבחר מאמרים בנושא בטיחות הרכב
שירות החלפת צמיגים עד בית הלקוח

Rate this post