כשאנחנו מסתכלים על המכונית שלנו תשומת הלב נודדת בין מרכיבים רבים: באופן טבעי החזות החיצונית חשובה לנו ובפרט נרצה שהרכב יהיה נקי ומטופח, רמת האבזור בפנים הרכב משפיעה אף היא על שביעות הרצון שלנו מהמכונית ובהתאם רובנו משקיעים לא מעט בשדרוגה, גם לביצועי המנוע יש כמובן נוכחות בלתי מבוטלת במחשבות שיש לנו לגבי הרכב – וישנו עוד מרכיב אחד, והוא דווקא לא תמיד זוכה לתשומת הלב הראויה: הצמיגים.

לצמיגים יש השפעה דרמטית על חוויית הנהיגה והנסיעה, משקל בלתי מבוטל בצריכת הדלק (נקודה כואבת לכמעט כל נהג) והכי חשוב, הם מהווים מרכיב קריטי ברמת הבטיחות שלנו כשאנחנו במכונית. למרות זאת, כאמור לא תמיד אנחנו מתייחסים אליהם כנדרש. אולי בגלל המיקום שלהם שקצת נחבא אל הכלים, אולי בגלל שתפקוד מיטבי שלהם נראה לנו כמובן מאליו ואולי ישנה סיבה אחרת – מה שבטוח הוא שלא מעט סקרים ומחקרים גילו כי רבים מבין הנהגים לא מוודאים כי הצמיגים תקינים ולעתים אף יוצאים לדרך עם צמיג שמהווה סכנת חיים של ממש!

חשוב להבין: צמיג יבש הינו צמיג שעלול להתפוצץ תוך כדי נסיעה. צמיג יבש הוא צמיג שלא מספק את אחיזת הכביש הטובה ביותר האפשרית, ועל כן אנחנו עלולים לאבד שליטה על הרכב. צמיג יבש הוא צמיג שמועד לפורענות ולכן חובה להקדיש זמן גם לצמיגים ולוודא שהם אינם יבשים.

הנתונים קשים: באחד מכל עשרה כלי רכב, כך על-פי משרד התחבורה, הצמיגים הם במצב כזה שמחייב הורדה מידית של הרכב מהכביש! מאז קום המדינה ועד סוף 2017 נהרגו בתאונות דרכים למעלה מ-33,000 בני ומאות אלפים נפצעו (הרבה יותר מבמלחמות ישראל ובאירועי טרור!). ועוד נתון שכדאי לזכור בכל פעם שנכנסים לרכב בלי לבדוק את הצמיגים הוא שחלק בלתי מבוטל מתאונות הדרכים הוא תוצר של צמיג יבש.

איך מזהים צמיג יבש?

צמיג יבש הוא צמיג שאין בו גמישות, ולכן הוא מתקשה לספק את אחיזת הכביש האופטימלית. הסימנים שמתריעים על כך שהצמיג יבש הם:

* סדקים בדפנות – לעתים הם עמוקים ולעתים הם קטנים, ובכל מקרה מדובר באינדיקציה לכך שכדאי להגיע לפנצ'ריה רצינית ולקבל חוות דעת מקצועית לגבי מצב הצמיגים והאם עדיין ניתן לנסוע איתם.

* שפשופים בולטים בדפנות של הצמיג

* כשהשכבות הפנימיות של הצמיגים מתחילות להיחשף כלפי חוץ

* חריצים שחוקים ולא עמוקים מספיק בסוליה – העומק המינימלי הוא 2.5 מ"מ

בנוסף לכל הסממנים הנ"ל של צמיגים יבשים כדאי לדעת שכל צמיג מתחיל להתייבש מיד עם השלמת הייצור שלו ועוד לפני שהורכב על כלי רכב כזה או אחר – וזאת עקב תכונות החומרים שמהם מיוצרים בימינו צמיגים. ההמלצה היא לא לקחת סיכונים מיותרים ואם הצמיג בן 5 ומעלה, להגיע בהקדם לפנצ'ריה. את תאריך הייצור תוכלו למצוא על דופן הצמיג בצורה של קוד בן 4 ספרות, כששתי הספרות האחרונות הן השנה שבה יוצר הצמיג והשתיים הראשונות הן השבוע באותה שנה (למשל 1215 מעיד על כך שהצמיג יוצר בשבוע ה-12 של שנת 2015, כלומר סוף מרץ 2015 ועל כן ניתן להשתמש בו עד תחילת 2020 – כל עוד אין אינדיקציות אחרות לשחיקה ויובש).

מה עושים כשמזהים יובש בצמיגים?

התבוננות יסודית בצמיג כדי לזהות אם יש בו סימני יובש או אינדיקציות מדאיגות אחרות כדאי לבצע בתדירות של לפחות פעם בשבוע, ואפילו יותר אם מדובר ברכב שהשימוש בו הינו אינטנסיבי. כשמזהים סימן ליובש רצוי להגיע, ובהקדם, לפנצ'ריה שסומכים עליה – שם תוכלו לקבל חוות דעת מקצועית ומהימנה, ובמידת הצורך להחליף כל צמיג יבש. מאחר שבדרך כלל מומלץ להצטייד לקראת החורף בצמיגים חדשים הרי שאם תגיעו במהלך הקיץ עם צמיגים שרק התחילו להתייבש ייתכן שההמלצה תהיה להמתין עם ההחלפה – ובכל מקרה כדאי כאמור להתייעץ עם אנשי מקצוע ולא להסתמך על ה"יהיה בסדר" הכה מסוכן.

איך להאט את קצב השחיקה וההתייבשות של הצמיג?

על-מנת להגן על הצמיגים מומלץ לא לסובב את ההגה כשהרכב במצב של עמידה מוחלטת, שכן פעולה זו שוחקת את הצמיגים. גם נסיעה עם לחץ אוויר לא תקין שוחקת צמיגים, וכן עלייה לא זהירה על מדרכות. עוד כדאי לזכור שאחת ל-20,000 ק"מ פחות או יותר מומלץ לבצע הצלבת צמיגים – החלפה בין אלה הקדמיים לבין אלה האחוריים על-מנת להבטיח שחיקה שווה של כל 4 הצמיגים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
איך לבחור צמיגים חדשים לרכב
נהיגה ברכב שאינם מורגלים בו
לפני שמחליפים צמיגים

4.9/5 - (21 votes)