צמיגים לרכב שטח

צמיגים לרכב שטח – MT vs AT

רכבי שטח הוא מונח רחב למדי הכולל הן רכבים שאכן מרבים לנוע בשטחים לא סלולים אבל גם רכבים שעבורם "שטח" הוא המדרכה ליד בית הקפה השכונתי – ובהתאם גם המונח "צמיגים לרכבי שטח" הוא רחב למדי וכולל סוגים שונים. כדאי מאוד להתאים את צמיגי הרכב לסוג השימוש העיקרי בו, שכן הדרישות מצמיג שמבלה את רוב זמנו על אספלט שונות לחלוטין מהדרישות מצמיג שנועד לאפשר לרכב לעבור בכל תוואי דרך כולל כאלה משובשים וקשים.

צמיגי שטח MT

הצמיגים המציעים את רמת העבירות האולטימטיבית נקראים צמיגי MT – ראשי תיבות של Mud Terrain. הם מתאפיינים בחתכים רחבים ועמוקים שהם אלה שמאפשרים מעבר כל מכשול ומכשול, ובנוסף הם גדולים יותר ומאסיביים יותר אולם לכל אלה יש גם מחיר: רכב  שמותקנים בו צמיגי MT מרעיש מאוד על הכביש, נוחות הנסיעה אינה מתקרבת אפילו לרמה שאליה אנחנו מורגלים – ובעיקר אחיזת הכביש שלו פחות טובה.

כמה פחות טובה? מבחני נהיגה שונים שנערכו ברכבים בהם הותקנו צמיגי MT הוכיחו כי מרחק הבלימה גדול משמעותית מזה של צמיגי רכב "רגילים", וכשמדובר בכביש רטוב ההפרש כבר עלול להיות ההבדל בין בלימה מוצלחת לתאונה, ובנוסף הסיכון של אובדן שליטה בסיבובים ופניות גדול יחסית.

עבור רכבים השוהים רוב הזמן בשטח, וזהו בעצם ייעודם, אין ברירה אלא להרכיב צמיגי MT (כדאי מאוד של יצרן מוכר דוגמת ברידג'סטון, מישלן, הנקוק ואחרים), אבל עבור רכבים שגומאים קילומטרים רבים על אספלט ויורדים ממנו רק מעת לעת הפיתרון המומלץ יותר הוא צמיגי AT.

צמיגי שטח AT

בצמיגי AT – שכינויים המקובל הוא "חצי חצי" – מתאפיינים בחריצים צפופים וקטנים יחסית, ובחיזוקים בדפנות הצמיג. חשוב להדגיש כי צמיגים אלה אינם מסוגלים לצלוח כל מכשול, ובהחלט יש תנאי שטח בלתי עבירים מבחינתם (וכדאי כמובן להיות מודע לכך בעת טיולים בשטחים קשים), אולם הם בהחלט מספקים מענה סביר ואף למעלה מכך מבחינת עבירות כשבמקביל הם מעניקים גם אחיזת כביש איתנה ונאותה, כך שהנהיגה ברכב שטח בעל צמיגי AT בכבישים רגילים אינה מסכנת חיים.

איך לבחור צמיגים לרכב שטח?

בין אם החלטתם להרכיב ברכבכם צמיגי MT ובין אם צמיגי AT ההמלצה החד משמעית היא לבחור צמיגים של יצרן מוכר: גודייר, ברידג'סטון, מישלן, גודריץ' וכו'.

בנוסף, חשוב מאוד שגודל הצמיגים יתאים לרכב, שכן צמיגים גדולים מדי אולי נראים מרשימים אבל הם עלולים לפגוע במידה ניכרת ביכולת השליטה על הרכב במצבים מסוימים ואף להוות סכנה של ממש.

פקטור חשוב נוסף הוא התאמה מרבית בין אופי הצמיג לבין השימוש העיקרי ברכב – גם צמיגי AT וגם צמיגי MT הם קטגוריה נרחבת למדי, וכך למשל במסגרת צמיגי MT יש כאלה המתאימים יותר למעבר שטחים סלעיים לעומת כאלה המתאימים יותר לשטחים רכים ובוציים. הדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם איש מקצוע אמין ומנוסה לפני שבוחרים צמיגים לרכב שטח.

3.7/5 - (3 votes)