טיולי שטח הם חוויה מהנה מאוד ובמיוחד בחורף, כשהכל ירוק וחי, באוויר יש תחושת רעננות והנחלים זורמים במלוא כוחם. העונה הגשומה אמנם מאתגרת יותר מבחינה נהיגה בשטח, אולם כמובן שאין סיבה לוותר על יציאה אל ההרים, הגאיות ובעצם אל כל מקום שמסב לנו נחת – כל עוד מקפידים על מספר כללים חשובים, הנהיגה בטוחה לחלוטין. בעמוד זה תמצאו המלצות אודות הכנת רכב שטח לטיול בחורף ולגבי ההתנהלות המושכלת בשטח עצמו.

איך להתמודד עם כביש רטוב?

עוד בדרך לשטח עצמו מצפה לנו אתגר של ממש בדמות כבישים רטובים. האתגר הוא הן לנהג והן לצמיגי הרכב, שכן כביש רטוב מטבעו מצמצם את אחיזת הכביש שלנו ומגביר את הסכנה שנחליק. למי שיוצא לטיולי שטח עם רכב 4X4 מומלץ לשמור על מהירויות נמוכות יותר בכבישים ובפרט לבצע פניות באופן מחושב ואיטי. כדאי לזכור שהקרוסאוברים המודרניים נהנים מאחיזת כביש טובה, ובפרט כשמותקנים בהם צמיגים איכותיים של מותג מוביל (מישלין, גודריץ', קונטיננטל, דנלופ, פלקן וכו') – אבל בהחלט כדאי לעזור לצמיגים. עוד המלצה היא לשמור את הניוטרל רק לרמזורים ולצורך בלימה להשתמש בברקסים אם כי בפחות אגרסיביות מהרגיל.

עם רכבי שטח "אמיתיים" נסיעה בכביש רטוב עלולה להיות מסוכנת, עקב המשקל הרב של כלי הרכב והעובדה שיש לו מרכז כובד גבוה. אחיזת הכביש אינה מיטבית, ולכן מומלץ בחום לנסוע לאט יותר, להימנע ממעברים חדים מנתיב לנתיב ולבצע פניות באופן מושכל. עוד המלצה חשובה היא לנהוג בכביש כשהצמיגים מנופחים לגמרי (גם אם אתם מורידים את לחץ האוויר לטובת הנסיעה בשטח עצמו).

איך להתנהל בשלוליות?

רכב שטח מן הסתם לא אמור להתרגש משלוליות, ובפרט אם מורכבים עליו צמיגים עם פרופיל מודגש, אבל בזמן נסיעה בכביש מהיר במהירות של כמה עשרות קילומטרים לשעה, ובפרט עם רכב 4X4, כניסה לשלולית עמוקה עלולה לגרום לנזק למכלולים אלקטרוניים ואחרים – חשוב לקחת זאת בחשבון.

כשמגיעים לשלולית בשטח והיא אינה עמוקה יתר על המידה, יש להיכנס אליה במהירויות נמוכות יחסית של 15-20 קמ"ש. לא מומלץ לנסות לעקוף שלוליות שכן במרבית המקרים השוליים שלהן טובעניים במיוחד, ועוד המלצה היא לא לשכוח להפעיל את המגבים עוד לפני שנכנסים אל המים. כשמגיעים אל חריץ שהתמלא במים ושחוצה את מסלול הנסיעה שלכם, המעבר צריך להיות איטי ומבוקר, ובפרט באלכסון מתון – כלומר להכניס כל פעם צמיג אחד ולא שניים ביחד. אלכסון לא מתון עלול להוביל להצלבת יתר, וגם ממנו חשוב להימנע. במידת הצורך וכשהחריץ עמוק, השתמשו בקרשים או אבנים כדי לצלוח אותו.

לפני מעבר מים שעלולים להיות עמוקים, חסמו את הגריל הקדמי כדי להגן על המנוע ועל רכיבים רגישים אחרים. הכניסה צריכה להיות במהירות של עד 10 קמ"ש כדי ליצור גל מים צנוע לפני החרטום כך שגובה המים בתוך המנוע יהיה נמוך יותר. לפני שנכנסים אל מכשול מים עמוק משלבים ל"קצר" ונועלים את כל מה שאפשר. אם הפתח שדרכו נכנס אוויר למנוע נמצא בצד ימין, הגלגלים הימניים הם אלה שיישארו בצד הגבוה של מכשול המים. בכל מקרה חובה להפגין שיקול דעת מרבי ומקסימום זהירות כדי לא לגרום נזק לרכב ולא להיתקע!

איך משפיע סוג האדמה על האחיזה?

גורם נוסף שחשוב להקדיש לו תשומת לב במסגרת נהיגת שטח בחורף הוא סוג האדמה (שהופכת לסוג הבוץ במקרים רבים). שבילי חמרה למשל מספקים אחיזה טובה מאוד וכך גם שבילי חול. אדמת לס לעומת זאת הופכת לחלקה מאוד כשהיא רטובה וחובה להיזהר במקרים אלה. גם אדמה שחורה עלולה להתגלות כטובענית מדי אחרי גשמים – כך שתמיד חשוב לנהוג עם מודעות. נעילת הדיפרנציאלים עשויה לשפר את האחיזה בשטח אבל המחיר הוא פגיעה מסוימת בהיגוי, כך שההחלטה אם לעשות זאת תלויה בתנאים ששוררים בתא השטח הספציפי ובנקודת הזמן הספציפית.

הכנת רכב שטח לטיול בחורף

מרכיב חשוב נוסף בדרך לצליחת כל מכשול בשלום והפקת מקסימום נחת מהטיול בשטח גם בחורף הוא הכנה מדוקדקת של הרכב. בפרט חשוב להקפיד על בדיקה יסודית של כל הצמיגים כולל זה הרזרבי – יש לוודא שאף צמיג לא יבש, שאין בהם קרעים או פגמים אחרים ושלחץ האוויר בהם תקין.

כמו כן מומלץ להסתכל על המצבר ולוודא שלא מתפתחת קורוזיה, לבדוק שאין מגעים רופפים ושאין חוטי חשמל חשופים (כניסה למים עם חוט כזה עלולה לגרום לקצר ונזק), לבחון את גומיות האיטום בדלתות כדי שפנים הרכב יישאר יבש, להחליף נורות שרופות אם ישנן ולהגביה את הנשמים של הגיר, הסרנים והטרנספר.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
השוואת מחירי צמיגים
החלפת גלגל – מדריך -שלב אחר שלב
מה תמצאו בפנצ'ריה בתל אביב

Rate this post