גם מי שמקדיש תשומת לב רבה לכל פרט ופרט ברכב לא תמיד מקפיד על התנהלות דומה גם לגבי הצמיגים – וזוהי כמובן טעות. הצמיגים הם אחד מהמרכיבים החשובים ביותר גם בהיבט הבטיחותי, שהוא כמובן החשוב מכולם כשמדברים על כלי רכב, ובנוסף יש להם השפעה בלתי מבוטלת גם על חוויית הנהיגה והנסיעה בכל רכב. על-מנת להבטיח הפקת מקסימום תועלת מהצמיגים, הכלל הראשון הוא להיצמד להנחיות יצרן הרכב לגבי מידות הצמיגים – ובעמוד זה תמצאו מידע מפורט לגבי משמעות מידות צמיגים לרכב ואיך לבחור מבין אינספור הדגמים של הצמיגים באופן מושכל.

איך אפשר לדעת מהן המידות הנכונות של צמיגים לרכב?

לכל רכב מתאימים צמיגים אחרים. הכוונה היא לא לדגם של הצמיגים או למבנה הסוליה, אלא למידות הצמיג. התקנת צמיגים במידות שונות מאלה המיועדות לרכב הספציפי עלולה להוביל לנזקים של ממש ובנוסף מהווה עבירה על תקנות התעבורה – אם לא תקפידו על התאמה מלאה בין דרישות היצרן לבין הצמיגים, הרכב ייכשל במבחן השנתי ותיאלצו להחליף צמיגים.

על-מנת לדעת בוודאות מהן המידות שאותן קבע יצרן הרכב שלכם, ישנם 3 מקורות אפשריים: מקום אחד שבו מופיע מידע חיוני זה הוא רישיון הרכב, מקום שני שבו תוכלו לראות את האותיות והספרות שמסמלות את מידות הצמיגים הוא ספר הרכב וגם על הדלת שליד כיסא הנהג ישנה מדבקה ועליה הנתונים. שימו לב שבחלק מהמקרים ישנם הבדלים בין מידות הצמיגים הקדמיים לבין מידות הצמיגים האחוריים, וכמובן שחשוב להקפיד גם על כך. עוד כדאי לזכור שהצמיגים הנוכחיים ברכב אינם בוודאות אלה המתאימים לו, ולכן אין להשתמש בהם כמקור למידות הרצויות כשקונים צמיגים חדשים.

איך קוראים את מידות הצמיג?

מידות הצמיגים המתאימים לרכב מופיעות כאמור בצורת רצף של מספר ספרות ואותיות. דוגמה למידות צמיגים לרכב היא 195/65R15 – ולכל אחד מהמספרים ישנה כמובן משמעות:

* רוחב – המספר הראשון, במקרה זה 195, מציין את רוחב הצמיג המתאים לרכב. יחידת המידה היא מילימטרים.

* יחס גובה רוחב – המספר השני, בדוגמה הנ"ל 65, מציין את היחס בין הרוחב של הצמיג לבין גובה הדופן שלו. הנתון הוא באחוזים, כלומר בדוגמה הנ"ל גובה הדופן הוא 65% מתוך 195 ס"מ – או פשוט 126.75 מ"מ.

* קוטר החישוק – המספר האחרון, במקרה הזה 15, הוא קוטר החישוק של הצמיג. יחידת המידה היא אינצ'ים (כל אינץ' הוא כידוע כ-2.5 ס"מ, כך שאם הקוטר הנדרש הוא 15 אינץ' מדובר על כ-38 ס"מ).

האות R שבאמצע הרצף מסמלת את העובדה שברכב צריכים להיות מותקנים צמיגים רדיאליים בלבד. זהו המצב ברוב רובם של כלי הרכב (פרט לכאלה ייעודיים שעדיין נוסעים על גבי צמיגים דיאגונליים).

איך לוודא שהצמיג שאתם קונים מתאים לרכב?

על-מנת לוודא שאתם רוכשים צמיג שאכן מתאים למידות הדרושות לרכב שלכם, כפי שמופיעות ברישיון או בספר הרכב (או על המדבקה), המלצה אחת היא פשוט להגיע לפנצ'ריה אמינה ומקצועית. במקום כזה הצוות המנוסה יבחן בקפידה מהם הצמיגים המתאימים לרכב שלכם מבחינת המידות וימליץ לכם על מספר אפשרויות של דגמים שעומדים בדרישות.

בנוסף תוכלו להסתכל על הצמיג שמוצע לכם – על גביו מוטבעות המידות שלו, כך שכל שעליכם לעשות הוא להשוות בין רצף המספרים על הצמיג לבין זה שמופיע ברישיון הרכב או בספר הרכב.

על מה עוד חשוב להקפיד כשקונים צמיגים חדשים?

בנוסף למידות, שכאמור מהוות פרמטר קריטי בבחירת צמיג לרכב, מופיעים על גבי הצמיגים השונים עוד סימונים רבים שגם להם חשיבות בלתי מבוטלת.

נתון משמעותי במיוחד הוא גילו של הצמיג: גם כשאתם רוכשים צמיג חדש, שעדיין לא עלה על הכביש, כדאי לקחת בחשבון את העובדה שהוא שחוק במידה מסוימת שכן כל צמיג מרגע הירידה מפס הייצור מתחיל להישחק (עקב התכונות של הגומי). מומלץ באופן טבעי לרכוש צמיג "צעיר" ככל האפשר, כשאת תאריך הייצור תוכלו לקרוא גם כן על גבי הצמיג. התאריך החשוב מופיע בצורת קוד בן 4 ספרות, למשל 2316, כששתי הספרות הימניות הן השנה שבה יוצר הצמיג (במקרה זה 2016) והשתיים השמאליות מציינות את מספר השבוע באותה שנה (בדוגמה הנ"ל, 23, כלומר הצמיג יוצר בשבוע ה-23 של שנת 2016 – תחילת יוני 2016).

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
להכין את הרכב לקיץ- מה חייבים לעשות
איך לבחור צמיגים חדשים לרכב
נהיגה ברכב שאינם מורגלים בו

3.5/5 - (4 votes)