חדש בצמיגי זוארץ

מצברים לרכב – לכל סוגי הרכבים

מה אתם יודעים באמת על המצבר לרכב המותקן במכונית שלכם? עד כמה שזה נשמע מפתיע, מאז הומצא המצבר המבנה הבסיסי שלו כמעט לא השתנה (למעט שיפורים קלים). אותו אלמנט, שמאפשר לכולנו להניע את הרכב בכל נסיעה ומספק חשמל כאשר המנוע כבוי, מותקן בכל רכב מנועי. על מנת שתדעו טוב יותר כיצד לבחור בדגם הרצוי, מהם הסימנים לכך כי הוא נחלש, מה אורך חייו ואיך מחליפים, הכנו עבורכם מדריך מפורט.

איך נזהה מצבר שעומד להיגמר

בין המותגים הידועים ביותר ניתן למצוא שמות כמו וורטה, וולטה, שנפ. גם מותגי דקה או בוש נפוצים למדי ויש גם נוספים, באיכות כזאת או אחרת. בכל רכב שבו אתם נוהגים, לא משנה איזה מצבר מותקן מתחת למכסה המנוע, אף פעם לא נעים להיתקע רק בגלל שלפתע פתאום הוא “נגמר”. עם קצת ערנות וכאשר יודעים לזהות את הסימנים, ניתן לדעת מתי הוא עומד לסיים את דרכו. כלומר, מתי המצבר עומד להיגמר והגיע הזמן להחליף.

אורך חייו של מצבר סביר מגיע ל-3 ולפעמים 4 שנים. הרבה נהגים אחראים נוקטים בגישה שכדאי להחליף אותו עוד לפני שמופיעים סימנים לכך שהוא חלש.

המצבר יכול להחזיק מעמד גם יותר מכך או פחות מכך, בהתאם לסוג הרכב, צורת הנהיגה. יש השפעה לתנאי הדרך, נסיעות קצרות לעיתים קרובות, למשל, מקצרות את חיי המצבר. וכעת, לגבי הסימנים שחשוב להכיר.

אם אתם רואים שבכל התנעה הרכב שלכם לא מניע באופן חלק, סביר מאוד להניח שזה המצבר. אם יש כל מיני רעשים, מעין “דפיקות” שנשמעות מכאניות, זה בהחלט יכול להיות סימנים לכך כי הוא חלש. רכב שקשה לו להניע, פשוט לא מקבל מספיק מתח והגיע הזמן להחליף.

חולשה של המצבר יכולה להתבטא גם בחולשה של מערכות הצורכות חשמל. למשל, תאורה חלשה יותר כאשר המנוע כבוי. מזגן שמתקשה לקרר בעוצמה שאתם רגילים. סימן מובהק נוסף יהיה חולשה של נוריות החיווי בלוח המחוונים.

ראוי להוסיף כי תקלות כאלה עשויות להצביע גם על תקלות מסוגים אחרים, למשל במערכת החשמל ברכב. אך במידה וכל היתר תקין, הפתרון פשוט ומתבקש. מחליפים את המצבר.

למידע ובירורים על מצברים – צרו איתנו קשר




    החלפת מצבר

    איך בוחרים נכון את המצבר

    גם אם אתם לא כל כך מתמצאים במערכות הרכב השונות, ראוי להבין שהמצבר הוא חלק חשוב ממערכת החשמל של הרכב. בחירה נכונה אינה מתחילה ומסתיימת בהחלטה באיזה מותג לבחור. המטרה של המדריך הזה איננה להמליץ לכם על מותר כמו שנפ או על ורטה, דווקא (למרות שהם בהחלט טובים). הרעיון הוא לסייע לכם לבחור באופן נכון את המצבר שמתאים לכם. ליתר דיוק, זה שיתאים לרכב שלכם. הבחירה הנכונה מתחילה בבדיקה פיזית. הדבר הכי גרוע יהיה להתקין מצבר שנפל בו פגם במהלך הייצור או כזה שנפגע בזמן האחסון.

    אפשר לזהות סימני סדקים או מעיכות, למשל בגלל מוצר שנפל בזמן השינוע. אלה מצברים שאסור לבחור. בדקו מכל הכיוונים שאין סדר או נזילה.

    בדקו שאין סימנים לחלודה. אך לא מספיק לבדוק שהכל נראה תקין ושלם. אפילו לא מספיק להגיד שאתם צריכים מותג כזה או אחר שיתאים למותג הרכב שלכם (כדוגמת מיצובישי, למשל) כדי לדעת באיזה מהמצברים הקיימים לבחור, צריך יותר מכך. בוחרים לפי התאמה לכמה פרמטרים. הפרמטר הראשון הוא יצרן הרכב.

    השני הוא דגם הרכב. שלישי הוא נפח המנוע. הרביעי הוא שנת הייצור של הרכב. חלק מיצרני המצברים מפיקים רשימות מקיפות של כל הסוגים שהם משווקים ולאילו רכבים הם מתאימים. בנוסף, חשמלאי רכב יכולים לסייע בשאלה זו. וכמובן, תמיד קיימת האפשרות לבחור להחליף את הסוג הישן באחד חדש, מאותו סוג בדיוק.

    מה המשמעות של אמפר, עבור המצבר

    בחירה במצבר שמתאים לרכב שלכם צריכה להיעשות גם בהתאם לאמפר. כל מצבר באשר הוא מאופיין במספר המציין את האמפר. אמפר הוא המדד לזרם החשמלי שמפיק אותו מתקן לייצור חשמל.

    כלל האצבע הוא כזה: מרבית כלי הרכב הנעים על כבישי הארץ מצוידים בדגמים בעלי אמפר שבין 45 לבין 90. מצברים קטנים, יותר, בעלי אמפר צנוע יותר מותקנים בכלי רכב דו גלגליים (כגון אופניים חשמליות או קטנועים).

    כאשר מדובר במצברים לרכב בעלי זרם חשמלי של יותר מכך, במונחי אמפר לשעה, ההתאמה תהיה לכלי רכב גדולים. הווה אומר, משאיות, אוטובוסים, ציוד מכאני כבד וכיוצא באלה.

    אגב, הקיבולת במונחי אמפר של כלי רכב אלה יכולה להגיע גם לכפול ויותר לעומת רכב פרטי. אז אם אתם צריכים מצברים לרכב בתל אביב לרכב פרטי, פחות מ-45 אמפר או יותר מ-90 זה לא בשבילכם.

    הקשר החשוב שבין רכבים מודרניים למצברים מודרניים

    כלי הרכב המודרניים מתוכננים כך שיהיו הרבה יותר חסכוניים לעומת הדגמים הישנים. על מנת לצמצם עוד יותר את פליטת המזהמים ובכדי לחסוך בדלק, המציאו מהנדסי הרכב פטנט עולמי. פטנט שהולך ביחד עם סוג מיוחד של מצבר.

    הפטנט המודרני שמותקן כיום בחלק ניכר ממותגי הרכב החדישים הינו מערכת המכבה את המנוע אוטומטית. זו מערכת שמכבה את המנוע כאשר הרכב עוצר למשל ברמזור אדום. המנוע כבה גם כאשר הרכב נעמד בפקק התנועה. מטבע הדברים, רכב כזה זקוק להרבה יותר חשמל לצרכי התנעה, בכל נסיעה ממוצעת (ביחס לרכב רגיל).

    אגב, מערכת זאת נקראת סטארט אנד סטופ ונסביר מהו המצבר שיתאים. התקנה של אחד רגיל לא תהיה רעיון טוב וחייו יהיו קצרים פי כמה וכמה לעומת הרצוי.

    הדבר הנכון והמתבקש הוא להתקין מודל ייחודי שמשתלב עם מערכת סטארט אנד סטופ. דגמים כאלה עמידים מן הרגיל, הם יכולים להתניע פעם אחר פעם, לעיתים קרובות, מבלי להינזק. הם בנויים כך שמחזורי הפריקה והטעינה שלהם יכולים להיות מרובים ביותר.

    בחרו בדגם המתאים ותימנעו מהצורך להחליף את המצבר בתוך חודשים ספורים.

    מי צריך מצבר פריקה עמוקה

    בשנים האחרונות החלו חלק מהיצרנים להציע פתרון שנקרא מצבר פריקה עמוקה. השאלה “האם אני בכלל צריך את זה?” היא בהחלט שאלה במקום. אם שמעתם שזה סוג חדש של מצבר משודרג ורציתם אחד כזה, נציע לכם להתאזר בסבלנות עוד רגע אחד. סוג זה של מצבר, עם כל היתרונות שבו (למשך הוא מחזיק מעמד הרבה מאוד זמן) לא מתאים כיום לשמש בתור מצבר לרכב. הוא מתאים בעיקר למכונות חשמליות ללא מנוע בעירה פנימית.

    הדגמים הללו משמשים למשל בקלנועיות, רכבים חשמליים במגרשי גולף, כיסאות גלגלים חשמליים, רכבי שירות בנמלי תעופה וכיוצא באלה. אז אם עוד נותר בכם ספק, נציין זאת במפורש – למכוניות, אופנועים, קטנועים, משאיות או אוטובוסים, מצברי פריקה עמוקה כפי שהם כיום אינם מתאימים.

    מהיכן מגיעים המצברים המשווקים בארץ

    כל מי שמחפש בימים אלה מצבר, צריך לדעת היכן מיוצרים הדגמים השונים המשווקים בישראל. מצד אחד, ניתן למצוא דגמים המגיעים מהמזרח הרחוק. חלקם טובים למדי אך יש גם כאלה שמחירם זול מכדי להבטיח איכות סבירה. מצד שני, בארץ ניתן למצוא גם דגמים המיוצרים בארץ. כן, יש מה שנקרא מצברים כחול לבן. איכותם בהחלט טובה למדי ואפשר להביא אותם בחשבון. שלישית, משווקים בארץ גם דגמים המגיעים באירופה, איטליה, גרמניה ועוד. בדרך כלל אלה יהיו פתרונות טובים מאוד ולפחות חלקם נחשבים למותגים מובילים.

    האם אפשר להחליף את המצבר לבד

    בשלב זה, כבר ברור שהמצבר מספק את החשמל החיוני למערכות הרכב השונות. להתנעה, לאורות, למזגן. אם גיליתם את הסימנים לכך כי הוא נחלש או שעברו 3 או 4 שנים מאז הקניה, זה הזמן להחליף ישן בחדש.

    האם כל נהג יכול להחליף לבד, בעצמו? שאלה זו חשובה, אך למעשה כדאי לשאול שאלה אחרת. האם בכלל יש בכך צורך? עבור מרבית הנהגים והנהגות, כדאי לגלות מעורבות בבחירת המצבר אך לא חייבים להתקין לבד. בכל מוסך יש לפחות חשמלאי רכב אחד שמתקין מצברים בכל יום ויום. מי שלא מתעסק בשגרה עם מערכות חשמליות, עלול בקלות לגרום לקצר או להסתבך בהתקנה. מצבר צריך להיות מותקן היטב, בצורה נכונה ויציבה. גם חברה שמשווקת מצברים עשויה להציע שירות התקנה, מקצועי ויעיל.

    אם בכל זאת תרצו כמה טיפים להתקנה עצמית ברכב שלכם, נשמח להעניק אותם. קודם כל, וודאו שהמצבר מתאים לסוג הרכב שלכם. בנוסף, את ההחלפה יש לבצע אך ורק כאשר המנוע כבוי. כעת יש לפרק את הישן. מתחילים בפירוק המינוס (שחור) ואחר כך הפלוס (אדום). כעת משחררים את החיבור של המצבר (יש שם גשר או פלטה, לפי סוג המצבר והרכב). את ההתקנה מבצעים בדיוק כמו הפירוק, אך בסדר ההפוך.

    למידע ובירורים על מצברים – צרו איתנו קשר