המצאת הגלגל – ככל הנראה לפני כ-5,500 שנים – נתפשת כאחת החשובות ביותר בתולדות המין האנושי, ובצדק. המצאה פשוטה ובה בעת גאונית זו שינתה את חייהם של בני האדם, היוותה בסיס לאינספור פיתוחים והמצאות אחרות ואי אפשר בכלל לדמיין את העולם שלנו ללא הגלגל. גם במכוניות הגלגלים הם מרכיב חשוב במיוחד, וכדי שכל נסיעה תהיה בטוחה וחלקה, חשוב לוודא שהצמיגים תקינים לחלוטין. המפתח הראשון בדרך לכך הוא להימנע משחיקה מואצת שלהם – בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הגורמים לשחיקת צמיג כך שתוכלו להגן על צמיגי הרכב שלכם ולהבטיח תוחלת חיים מקסימלית לכל צמיג וצמיג.

לחץ אוויר נמוך מדי

הסיבה הרווחת ביותר לשחיקת צמיגים מהירה מדי היא לחץ אוויר נמוך מדי. לכל רכב יש לחץ אוויר אופטימלי עבור הצמיגים – רמה שעשויה להשתנות בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים וגם בהתאם למאפיינים של השימוש בו (למשל בין מצב שבו הרכב נושא משקל רב יחסית לבין מצב שבו הוא ריק פרט לנהג) – וכשבצמיג חסר אוויר התוצאה היא שחיקה.

הסיבה לכך היא שלחץ אוויר נמוך מדי גורם להתעוותות של הצמיג בנקודת המגע עם הדרך וכתוצאה מכך מתפתח חום גבוה יחסית ששוחק את הגומי. כשמוסיפים על לחץ האוויר הלא תקין גם מהירות גבוהה, השחיקה הופכת מואצת במיוחד ואף עלול להתרחש פיצוץ של הצמיג.

שחיקה כתוצאה מלחץ אוויר נמוך באה לידי ביטוי בשני צידיו של הצמיג לאורך כל ההיקף, ואילו החלק המרכזי בצמיג לא נשחק. במצבים אלה, מעבר לנזק לצמיג עצמו, נגרמת צריכת דלק גבוהה מהנדרש – עוד סיבה טובה להקפיד לנפח את הצמיגים בתדירות של לפחות פעם בשבוע.

לחץ אוויר גבוה מדי

לחץ אוויר נמוך הוא תוצאה של אי הקפדה על מילוי אוויר בתדירות המומלצת, ועל כן הוא תופעה רווחת יחסית, ואילו לחץ אוויר גבוה מדי הוא תופעה פחות נפוצה אם כי גם היא מתרחשת מעת לעת וגורמת לשחיקת הצמיגים. סיבה אחת לניפוח היתר היא חוסר מודעות להנחיות יצרנית הרכב – למרות שהלחץ מומלץ מופיע גם בספר הרכב וגם במדבקה על הדלת שליד מושב הנהג, וכדאי כמובן לדעת מהו. סיבה שנייה היא ניפוח של הצמיגים במתקן שאינו מכויל ועל כן לא מציג את הערכים הנכונים ובעצם מכשיל את הנהגים.

צמיג מנופח יתר על המידה הוא אחד הגורמים העיקריים לכשל תוך כדי נסיעה, כלומר פיצוץ של הצמיג, כך שמדובר לא "רק" בגורם שחיקה אלא במצב מסוכן. לחץ האוויר הגבוה מדי מחליש את החוטים שמרכיבים את הצמיג ויוצר מתיחה חזקה, כך שהצמיג רגיש במיוחד, ועוד כדאי לדעת שההיחלשות היא בלתי הפיכה, כך שאם במשך תקופה מסוימת הצמיג היה מנופח מדי, גם לאחר שמקפידים על לחץ אוויר נכון הצמיג עדיין חלש ופגיע ובפרט באזור כתף הצמיג.

האופן שבו שחיקה כתוצאה מלחץ אוויר גבוה מדי בא לידי ביטוי הפוך בהשוואה לשחיקה עקב חוסר אוויר: השחיקה היא בחלק המרכזי של הצמיג לאורך כל ההיקף, ואילו הצדדים נשארים לא שחוקים.

גלגלים לא מכוונים

כשגלגלי הרכב לא מכוונים או לא מאוזנים, עלולה להיווצר שקיעה משמעותית בדפנות הצמיגים. התופעה נוצרת בעיקר לאחר כניסה לבור, עלייה לא זהירה על מדרכה, בעיה במתלים של הרכב או תאונה. בחלק מהמקרים הצבלת צמיגים – פעולה פשוטה יחסית שמתבצעת בפנצ'ריה – תפתור את הבעיה, ולעתים נדרשת בדיקה יסודית של מערכת ההיגוי. בכל מקרה מומלץ להגיע לפנצ'ריה כדי לקבל חוות דעת מקצועית לגבי מצב הצמיגים.

זוויות היגוי לא תקינות

מושג נוסף שכדאי להכיר בהקשר של שחיקת צמיגים הוא זווית קמבר. זוהי מידת ההטייה האנכית של הגלגל, ואם היא לא תקינה מוטל עומס יתר על צד אחד בצמיג ועל כן הוא יישחק בקצב מהיר. בין הגורמים לזווית קמבר לא תקינה: פגיעה במדרכה בעוצמה (במקרה זה זווית הקמבר הופכת לחיובית והשחיקה היא בהיקף החיצוני בצמיג), קפיצים לקויים ברכב, העמסה לא מאוזנת לאורך זמן ועוד. לעתים ניתן להרגיש את הזווית הלקויה בכך שהרכב מושך ימינה או שמאלה תוך כדי נסיעה ויש צורך לאחוז בהגה בחוזקה כדי למנוע את הסטייה. במקרים אלה חשוב להגיע למוסך ולתקן את הבעיה וכן לוודא שאפשר להמשיך לנסוע עם הצמיג השחוק.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
השוואת מחירי צמיגים
איך לבחור צמיגים חדשים לרכב
נהיגה ברכב שאינם מורגלים בו

3.5/5 - (2 votes)