לכאורה החורף הוא העונה שמציבה אתגרים משמעותיים במיוחד בפני נהגים וכלי רכב, אבל גם בעונה החמה, וליתר דיוק הלוהטת, חשוב לוודא שהמכונית שלנו ערוכה ומוכנה לקראת כל נסיעה. במיוחד חשוב להקדיש תשומת לב למערכת הקירור, למזגן, לצמיגים, לבלמים ולמצבר. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הבדיקות השונות שיש לבצע למרכיבים השונים של הרכב, וגם טיפים לנהיגה בטוחה בימים שבהם החום והלחות מכבידים עלינו מאוד.

מערכת הקירור של המנוע

לא רק לנו חם, מאוד, בקיץ: גם המנועים בכלי הרכב השונים עלולים להתלהט, ובפרט אם מדובר על מכונית שנעשה בה שימוש אינטנסיבי יחסית. בהתאם מערכת הקירור היא אחד המרכיבים שחובה לבדוק באופן יסודי, כמובן במוסך שמוסמך לכך. המרכיב העיקרי בצינון הרכב הוא הרדיאטור, ולגביו חשוב להקפיד על שני כללים חשובים: האחד, אף פעם לא למלא בו מים רגילים (שעלולים לגרום לקורוזיה ולכן לסתימה במערכת ולחוסר תפקוד תקין שלה – הנזק למנוע עלול להיות חמור כולל צורך בהחלפתו!). הכלל השני הוא שאת המים המיועדים לרדיאטור יש למלא דרך הפקק שלו ולא במיכל העיבוי.

זהירות! פתיחת פקק הרדיאטור באמצע נסיעה או מיד אחריה אסורה בהחלט! כשהמנוע חם, בתוך הרדיאטור ישנם מים בטמפרטורה גבוהה במיוחד, ופתיחת המכסה עלולה להוביל ליציאתם ולהסתיים בכוויה קשה!

מהם הסימנים לבעיה בבלמים שחשוב להתייחס אליהם?

אמנם בקיץ מרחק הבלימה גדול יותר בהשוואה לחורף, ובמיוחד אם ברכב מותקנים צמיגים איכותיים – אבל גם כך כמובן שחובה לוודא את תקינות הבלמים (מה גם שגם בקיץ לפעמים אנחנו נוהגים בכביש רטוב, למשל בגלל השקיה לא מדויקת של פרחים באיי תנועה, צינור שהתפוצץ וכו').

האינדיקציות העיקריות לבלמים שעלולים שלא לבצע את תפקידם החשוב בזמן אמת הם סחיבה לצדדים בזמן בלימה חדה, רעשים שונים כשלוחצים על הברקס, ריח שרוף ונזילה מהרכב (הנזילה יכולה לנבוע ממספר מקומות ולאו דווקא ממערכת הבלמים, אבל בכל מקרה חובה להגיע מיד למוסך). גם נוריות האזהרה הרלוונטיות – זו של הבלמים וזו של ה-ABS – מספקות כמובן התראה חשובה.

למה גם בקיץ אסור לנסוע עם צמיגים שחוקים?

לגבי צמיגים לרכב ההתנהלות הנכונה בקיץ היא בדיוק זו של החורף – אם ישנו צמיג שחוק, כלומר עומק הסוליות הוא פחות מ-2.5 מ"מ, חשוב להגיע מידית אל פנצ'ריה מקצועית ולהחליפו. המלצה חשובה נוספת היא להסתכל על כל צמיג לרכב לפחות פעם בשבוע, ואם מזהים סדק, עיוות, קרע או כל פגם אחר, גם כן חובה לקנות צמיגים חדשים במקום אלה הפגומים – כמובן לאחר קבלת חוות דעת מקצועית.

לאחר החלפת צמיגים יש לבצע איזון גלגלים. בדרך כלל מומלץ להתקין את הצמיגים החדשים בסרן האחורי, גם אם אלה שהוחלפו הורכבו במקור על הסרן הקדמי. עוד חשוב לזכור ישנם סוגי צמיגים רבים, ורק אלה שמותאמים לרכב שלכם על-פי הנחיות היצרן מותרים לשימוש על-פי הנחיות משרד התחבורה, וכמובן שגם המחויבות שלנו לשמור על ביטחוננו ועל שלום הנוסעים איתנו ברכב מכתיבה בחירה שכזו. בהתאם מומלץ להגיע לפנצ'ריה שמחזיקה מלאי גדול יחסית של צמיגים בתל אביב.

מזגן ומצבר

המזגן והמצבר שמאפשר את הפעלתו הם כמובן חלק חשוב בהיערכות לקיץ, ולא רק כדי שהנסיעה תהיה נעימה אלא גם בהיבט הבטיחותי: רכב לוהט שאי אפשר לצנן אותו לטמפרטורה סבירה פוגם במידה משמעותית בריכוז של הנהג, ופגיעה זו בריכוז עלולה להסתיים בתאונה.

בהתאם מומלץ לוודא לקראת תחילת הקיץ שהמצבר והמזגן תקינים, במקביל לבדיקה של הבלמים ושל אותם צמיגים לרכב שמעלים סימני שאלה לגבי אחיזת הכביש שלהם.

טיפים לנהיגה בטוחה בקיץ

במקביל להכנת הרכב לקיץ ובפרט מתן תשומת לב לבלמים, מערכת הקירור, צמיגים ומזגן, חשוב להקפיד על מספר כללים בזמן הנהיגה:

* הפסקות התרעננות – הקיץ מכביד וגורם לעייפות רבה מהרגיל. בכל מצב שבו אתם מרגישים לא ערניים לגמרי, אל תמשיכו לנהוג אלא בצעו הפסקה לטובת התרעננות.

* משקפי שמש – השמש עלולה להיות מסנוורת מאוד, וכדי שתוכלו לראות מה קורה בכביש בלי הפרעה, משקפיים איכותיות הן חובה.

* שימו לב לילדים – החופשה הגדולה מביאה לכך שיותר ילדים מסתובבים בחוץ, ואתם לא רוצים שאחד מהם יפתיע אתכם.

* מוזיקה בווליום סביר – בקיץ החלונות של הרכב סגורים כמעט כל הזמן. פעולת המזגן מייצרת רעש מסוים ואם גם המוזיקה תהיה בווליום גבוה, הניתוק מהסביבה יהיה משמעותי מאוד ועלול למנוע מהנהג להבחין בהתרחשויות שונות. בהתאם מומלץ להנמיך את הווליום של המוזיקה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מה צריך לקחת ואיך לדאוג לרכב במהלך טילו משפחתי
השוואת מחירי צמיגים
כמה צריכים לעלות צמיגים חדשים לרכב?

Rate this post