חיי המצבר

כיצד לשמור על חיי המצבר

המצבר הוא אחד הרכיבים החשובים במכונית, שהרי הוא זה שמאפשר לנו להניע את הרכב ולצאת לדרך. כשהוא שובק חיים (ברוב המקרים בזמן ובמקום הכי לא מתאימים…) הדבר גורם תסכול רב, כך שכדאי להשקיע תשומת לב בשמירה עליו ובהארכת חיי המצבר.

איך לבחור מצבר שיאריך חיים?

ראשית, רצוי לרכוש מצבר איכותי שישרת אותנו נאמנה לפרק הזמן המקסימלי שבו מצבר מתפקד כהלכה (כ-3 שנים). להלן מס' נקודות נוספות:

  • ודאו כי מדובר במצבר מקורי וחדש.
  • בדקו מהו תאריך הייצור של המצבר – נתון זה מוטבע על המכסה, ומאפשר לכם להיות בטוחים שלא מוכרים לכם מצבר שכבר עמד על המדף תקופה ארוכה.
  • הקפידו לרכוש מצבר שמתאים לרכב הספציפי שלכם.
  • הקפידו לרכוש מצבר שמתאים למדינות חמות (ובעיקר מצברי קלציום היברידי).
  • אל תוותרו על תעודת אחריות מפורטת.

תחזוקה שוטפת למצבר

  • כל מצבר לרכב כולל בתוכו מים מזוקקים שהכרחיים לפעילותו התקינה – הקפידו לבדוק באופן קבוע את כמות המים (אך ורק כשהמנוע אינו חם!), ובמידה והיא מתחת לרף המסומן, הוסיפו מים. חובה למלא אך ורק מים מזוקקים!
  • קורוזיה היא אחד האויבים המרים של כל מצבר – אם אתם מזהים סימנים לכך (סביב הקטבים) מהרו לנקותם, וזאת בעזרת מים רותחים (רגילים). לאחר מכן ייבשו את הקטבים והגנו עליהם בעזרת חומרים מונעי קורוזיה או עם גריז.
  • ביקור בתדירות נאותה אצל חשמלאי רכב מוסמך, שיבדוק את מתח הטעינה, תורם גם הוא להארכת תוחלת חייו של המצבר. עצה זו רלוונטית במיוחד למי שעיקר שימושו ברכב הוא לנסיעות קצרות, שכן כל התנעה של המכונית גוזלת כוח רב מהמצבר ואילו הקילומטראז' הנמוך בכל נסיעה אינו מאפשר לאלטרנטור להטעין את המצבר. עוד כדאי לזכור שמזגן, נגני מוזיקה ו-וידיאו, חלונות חשמליים וכו' (שמהווים סטנדרט בכל מכונית כמעט) צורכים חשמל רב ועל כן מאמצים יותר את המצבר.
  • אם מסיבה זו או אחרת הרכב אינו בשימוש לפרק זמן ממושך (10 ימים ומעלה), נתקו את המצבר.

איך תדעו שהמצבר מתקרב לסוף חייו?

על פי סקר שפורסם ב-2014, 3 מכל 4 נהגים מחליפים מצבר רק לאחר שהוא שובק חיים כליל. מצד אחד אמנם בדרך זו הם מנצלים עד תום כל מצבר, אולם מצד שני בנוסף לעוגמת הנפש הכרוכה בחוסר היכולת להתניע את המכונית, הרי שבדרך כלל במצב זה רוכשים מצבר מהגרר או מהמוסך ומשלמים מחיר גבוה יותר, שלא לצורך.

אמנם לא קל לזהות מצבר שימיו ספורים, אולם ראשית צריך לזכור שאורך החיים של מצברים הוא כ-3 שנים, בנוסף כדאי להיות קשובים לכל התנעה (אם היא מגמגמת בהחלט ייתכן שהמצבר מתקרב לסוף חייו) וגם בדיקה אצל חשמלאי רכב היא דרך לזהות מצבר שסיים את תפקידו.

5/5 - (1 vote)