עונת הקיץ בישראל – למעשה כבר החל ממאי-יוני ועד אוקטובר ולעתים אפילו נובמבר, כלומר כמעט מחצית מהשנה – היא תקופה מאתגרת לכולנו, וגם לצמיגים של כלי הרכב שלנו. חשוב לזכור שבדיוק כפי שאנחנו צריכים להיערך לטמפרטורות הגבוהות על-מנת לא להינזק בגללן, כך גם צמיגי הרכב עלולים להיפגם בגלל החום, ולמי שרוצה לנסוע בבטחה ובראש שקט (כלומר כולנו) מומלץ בחום לקחת זאת בחשבון. למעשה, במידה רבה הקיץ עלול להפוך נסיעות למסוכנות לא פחות מהחורף, אולם בעוד שבעונה הגשומה והקרה אנחנו מודעים לבעייתיות, בקיץ לא מעט נהגים נקלעים לשאננות – שכאמור עלולה לעלות ביוקר. בעמוד זה תמצאו מידע אודות ההשפעה של הקיץ על הצמיגים ברכב וכן עצות לגבי היערכות מושכלת לעונה החמה באופן כללי.

מה קורה לגומי שממנו עשויים הצמיגים כשחם מאוד?

טמפרטורות גבוהות עלולות להוות אויב מסוכן לכל צמיג, ובפרט אם הוא שחוק. הסיבה לכך היא שהגומי, חומר הגלם העיקרי שממנו עשויים הצמיגים בכלי הרכב שלנו, מושפע מחום ועלול להיחלש או להתעוות כשהוא מתחמם יתר על המידה.

מצבים בעייתיים במיוחד הם נסיעות ארוכות מאוד ללא הפוגות, כך שהצמיגים מתחככים בכבישים לאורך זמן רב. במהלך הנסיעה, עקב החיכוך המתמיד, הצמיגים מתחממים וכשמוסיפים על כך את הטמפרטורות הגבוהות ששוררות בחוץ ואת היעדר ה"מנוחה" לצמיג כך שיוכל להצטנן מעט, התוצאה עלולה להיות קשה במיוחד. מצב אחר שמומלץ בחום להימנע ממנו הוא לחץ אוויר נמוך מדי באחד הצמיגים או בכמה מהם. הסיבה לכך היא שצמיג שחסר בו אוויר מתעוות בנקודת המפגש עם הכביש. ככל שישנו עיוות רב יותר, כך צמיגים לרכב מפתחים חום רב יותר והטמפרטורה של הצמיג עצמו עלולה לנסוק מעלה מעלה ובסופו של דבר אפילו להוביל לפיצוץ של הצמיג תוך כדי נסיעה – מצב שכמובן עלול להוביל לסכנת חיים של ממש ולנזקים חמורים מאוד!

גם המצב ההפוך, שבו הצמיג מנופח יתר על המידה, הוא בעייתי מאוד בקיץ. בדיוק כמו לחץ אוויר נמוך מדי, גם לחץ אוויר גבוה מדי מייצר התחממות מואצת וסכנת פיצוץ תוך כדי נהיגה. עוד כדאי לדעת בהקשר זה כי על-פי נתוני המשטרה, רוב מקרי הכשל של צמיגי כלי רכב נובעים דווקא מניפוח מופרז. חשוב להדגיש כי עודף אוויר לא מחזק את הצמיג אלא להפך, מחליש את החוטים מהם בנוי הצמיג ולא מאפשר להם לספוג את אותם זעזועים שמייצר הכביש. כשהטמפרטורה של הצמיג עוברת את 100 המעלות, החוטים נחלשים ועל כן הצמיג מועד לפורענות.

סיבה טובה נוספת להקפיד על לחץ אוויר תקין בכל הצמיגים בכל נסיעה לאורך הקיץ היא שאם נגרם נזק לחוטים מהם בנוי הצמיג הוא בלתי הפיך – כלומר גם לאחר שהצמיגים מצטננים, החוטים לא חוזרים למבנה המקורי שלהם אלא נשארים מוחלשים, והסכנה המוגברת לפיצוץ נשארת גם בנסיעות הבאות וגם אם חוזרים להקפיד על לחץ אוויר תקין.

התנהלות נוספת שמומלץ בחום להימנע ממנה בקיץ היא עלייה על מדרכות, התחככות במדרכות ופגיעה בעצמים חדים אחרים. הסיבה לכך היא שתרכובות הגומי כאמור נחלשות עקב הטמפרטורות הגבוהות ובפרט רגישה הסוליה לפגיעה באזור הכתף – עלייה לא זהירה על מדרכה או פגיעה בעצם חד עלולה להוביל לקרע בצמיג.

הכנת הרכב לקיץ – דגשים חשובים

הרגישות הגבוהה של צמיגים במהלך העונה החמה מחייבת היערכות מושכלת לקראת הקיץ, שכאמור נמשך כמה חודשים טובים בישראל. בפרט מומלץ לוודא כי אף אחד מהצמיגים אינו שחוק, כי עומק החריצים בכל צמיג הוא 2.5 מ"מ ומעלה וכי אין שום סימן להתייבשותו של אחד הצמיגים. סדקים בדפנות הצמיגים או כל אינדיקציה אחרת לבעיה שעלולה להתפתח ולהחמיר עקב התחממותו של הצמיג מחייבת הגעה מידית לפנצ'ריה מוסמכת.

פעולות נוספות שכדאי לבצע לקראת תחילת הקיץ הן איזון גלגלים (במידה והחלפתם חלק מהצמיגים, או כשאתם מרגישים רעד מסוים בזמן הנהיגה), בדיקה של המצבר (כדי שלא תגלו ביום הכי חם ולח בשנה שהמזגן לא עובד) ובדיקה של רמת שמן המנוע. לאורך הקיץ כדאי לבדוק שלחץ האוויר בכל הצמיגים ברכב הוא זה שעליו ממליצה יצרנית הרכב – בתדירות של פעמיים בשבוע.

במהלך כל נסיעה מומלץ לעצור להתרעננויות גם אם אתם לא מרגישים עייפים, להקפיד על שתיית מים בכמות מספקת, להשתמש במשקפי שמש וכן לנקוט בזהירות מוגברת לנוכח העובדה שילדים רבים נמצאים בחופשה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מה צריך לקחת ואיך לדאוג לרכב במהלך טילו משפחתי
השוואת מחירי צמיגים
להכין את הרכב לקיץ- מה חייבים לעשות

Rate this post