מדריך איך לשמור על הצמיג?

איך לשמור על הצמיג?

רוצים ליהנות מנסיעה חלקה, נינוחה ובעלות נמוכה יותר? שמירה על צמיג תקין מאפשרת לו למלא את תפקידו בצורה המיטבית, מפחיתה את כמות הדלק הנצרכת, מאריכה את חייו ומקטינה את הסיכון לתקלה שעלולה לגרום לתאונה.

למרות החשיבות העצומה של צמיגים מתוחזקים היטב, בדיקות אקראיות וסקרים מגלים שוב ושוב שרבים מבין הנהגים לא מקפידים לקיים את ההמלצות ולא שומרים על הצמיגים למרות הסכנות הטמונות בכך – גם לא כשמובאים לידיעתם נתונים מצמררים דוגמת זה שפורסם בשנת 2013 על ידי מכון הבטיחות של ארה"ב, לפיו אחת מכל 20 תאונות דרכים נגרמה בשל לחץ אוויר נמוך מדי וכי סיכוייהם של הנמצאים ברכב שלא כל צמיגיו תקינים להיות מעורבים בתאונת דרכים קטלנית גבוהים פי שלושה (!) מאלה של הנמצאים ברכב שהצמיגים בו תקינים ומתוחזקים כיאות.

לחץ אוויר תקין הוא כאמור המפתח מספר אחת לתפקוד אופטימאלי של הצמיג בכל מצב. לחץ האוויר חייב להתאים להמלצות היצרן (המופיעות על דופן הצמיג) ונתוני המכונית (אותם ניתן למצוא הן בספר הרכב והן על משקוף הדלת שליד מושב הנהג או מכסה הדלק) – שימו לב: על לחץ האוויר להיות תמיד זה שמצוין על ידי ייצרן הרכב ואסור להקשיב לעצות דוגמת "30 זה בסדר, לא צריך לדאוג". בנוסף, חשוב עד מאוד להקפיד למלא אוויר לפחות אחת לשלושה שבועות את מילוי האוויר יש לבצע כשהצמיג קר, כלומר בתחילת נסיעה.

נהיגה ברכב שלחץ האוויר באחד או יותר מצמיגיו אינו לפי הנדרש גורמת לבלאי מואץ בצמיג, לצריכת דלק גבוהה שלא לצורך, אחיזת כביש לקויה וכאמור עלולה להסתיים בתאונה קטלנית.

בנוסף ללחץ אוויר תקין חשוב לוודא כי הצמיג אינו שחוק יתר על המידה: לשם כך יש לבחון את עומק החריצים שעל הצמיג ואם הוא נמוך מ 2 מ"מ יש להחליף את הצמיג. גם צמיג שיש בו קרעים או עיוותים (אותם ניתן לראות גם בעין בלתי מזוינת) חשוב להחליף במהירות.

פרמטר נוסף שתורם להארכת חיי הצמיג הוא אופן הנהיגה: ויתור על פניות חדות במהירות גבוהה, האצות ובלימות חדות, פגיעה במדרכות במהלך חניות ועלייה על מדרכות בצורה לא זהירה (מוטב לוותר על כך כליל כשאין בכך הכרח) מסייע לשמור על אורך חיי הצמיגים.

החלפת צמיגים חובה לבצע אך ורק אצל איש מקצוע מוסמך ואמין. גם הצמיגים עצמם רצוי כי יהיו איכותיים (ובפרט "צעירים" – את תאריך הייצור ניתן לקרוא על הדופן של הצמיג), וכדאי מאוד לא להתפתות להצעות זולות שעלולות לגרום לנזקים שעלותם יקרה מאוד. אסור בתכלית האיסור להרכיב שני צמיגים שונים על אותו סרן (קדמי או אחורי), ובאופן כללי רצוי כי החלפת צמיגים תתבצע בזוגות, כלומר להחליף באותה עת את שני הצמיגים הקדמיים או האחוריים, וכי שני הצמיגים החדשים יהיו זהים זה לזה. בעת החלפת צמיג חובה לבצע איזון גלגלים.

3/5 - (2 votes)