בכל פעם שאנחנו נכנסים למכונית, עלינו לזכור שיש סיכוי שלא נגיע אל היעד. זו אמנם מחשבה שלא קל לחיות איתה, אבל חובה להתנהל לפיה אם אנחנו רוצים באמת לצמצם את הסיכון להתרחשות תאונת דרכים (ובהקשר זה אי אפשר להתעלם מהנתונים הקשים, לפיהם יותר בני אדם נהרגו בכבישים מאשר במלחמות ובפיגועים).

בפרט חשוב מאוד לנהוג בזהירות בכבישים רטובים, שכן נוכחות המים פוגעת באחיזת הכביש של כל מכונית ושל כל צמיג, ועל כן מחייבת תשומת לב מיוחדת וזהירות אף יותר גדולה מהרגיל. עוד כדאי לקחת בחשבון שגם אחרי שהגשם נפסק הכבישים נשארים רטובים למשך פרק זמן בלתי מבוטל, וגם אם אין שלוליות בולטות, אלא "רק" רטיבות, מומלץ בחום לנהוג במקסימום זהירות.

איך לנהוג בזהירות כשהכביש רטוב?

ראשית, לנסוע לאט. "נוסעים במכונית הישנה לתוך הלילה הרטוב… סע לאט", כתב אריק איינשטיין ושר – וצדק. אריק ז"ל גם הסביר ש"לא יתחילו בלעדינו", וגם בעולם של היום, התזזיתי והממהר והמשוכנע ש"זמן זה כסף" ולכן כדאי ללחוץ על דוושת הגז כדי להגיע כמה שיותר מהר ליעד, העצה הזו חכמה ונכונה וכדאי מאוד לאמץ אותה, ובמיוחד כשהכביש רטוב לנסוע לאט.

המלצה נוספת היא לשים את שתי הידיים על ההגה. אולי הפעולה הזו מעוררת אסוציאציה לשיעורי נהיגה ולתנוחת הידיים על ההגה "בשעה 10 ובשעה 2" (כלומר, אם ההגה הוא שעון, הידיים צריכות להיות במקומות שבהם השעה 10 והשעה 2), ולפעמים, אחרי המון זמן בכבישים, אנחנו מרגישים שהשליטה שלנו ברכב מרבית גם עם יד אחת בלבד – אבל כשהכבישים רטובים כדאי בכל זאת להתנהג כמו בטסט (ובמיוחד אם זוכרים שכישלון במבחן היומיומי הזה עלול להוביל לתוצאות קשות באמת).

לא רק המהירות – הכל צריך להתבצע לאט יותר

כאמור הבסיס לנהיגה חכמה בכבישים רטובים הוא להוריד את הרגל מהדוושה ולנסוע לאט יותר. בפרט חשוב להאט לפני פניות, ובאופן כללי רצוי לבצע פעולות שונות בהדרגתיות ובאופן מבוקר – לבלום בהדרגתיות כדי שהרכב לא יחליק (ולשם כך יש להקפיד על מרחק גדול יותר מהרכבים שלפנינו), להאיץ אט-אט וכאמור לפנות בהדרגתיות.

כמו כן חשוב מאוד בכל פנייה לא לבצע תנועות חדות עם ההגה ולא לבלום תוך כדי. היערכות נכונה לקראת פנייה עוד לפני שנכנסים אליה היא קריטית, שכן בזכותה קרוב לוודאי שלא נזדקק לבלימות או תנועות חדות כשאנחנו כבר בתוך העיקול.

איך להתנהג כשהרכב מחליק?

צמיגים תקינים ונהיגה חכמה מקטינים משמעותית את הסיכון להחלקה. אם בכל זאת נקלעתם למצב שבו הגלגלים הקדמיים או האחוריים לא נעים בכיוון הרצוי, כלומר ישנו פער בין ההיגוי לבין התנהגות הצמיגים בפועל, הדרך המומלצת לנהוג היא להסיר – בעדינות ובהדרגה – את הרגל מהגז, ולהאט (שוב, במתינות) עד שהרכב מתייצב ונוסע בכיוון הרצוי.

כשאובדן השליטה מתרחש תוך כדי פנייה, כלומר הגלגלים האחוריים לא ממשיכים את התנועה של הגלגלים הקדמיים, ההתנהגות הנכונה תלויה בסוג הרכב: אם מדובר על מכונית בעלת הנעה קדמית, יש להפנות את ההגה אל הכיוון שאליו מחליק הרכב, וזאת עד שהסרן האחורי מתייצב ומתיישר.

במכוניות בעלות הנעה אחורית, יש להסיר את הרגל מדוושת הגז ולסובב את ההגה בניגוד לכיוון ההחלקה, גם כן עד שהסרן האחורי מתייצב ומחזיר לעצמו את האחיזה בכביש. ברכבים מסוג 4 על 4 (שנקראים גם AWD, כלומר All Wheel Drive) יש להפנות את ההגה עם כיוון ההחלקה ולבצע האצה עדינה וקלה.

מצב מסוכן במיוחד נקרא Hydroplanning: מצב זה נגרם כשכמות המים בין הצמיג לכביש גדולה במיוחד ועל כן הצמיג, ואיתו הרכב כולו, לא מגיב להיגוי וגם לא לבלימה או האצה. כדי להחזיר בכל זאת את השליטה יש להימנע מבלימה חדה ופתאומית, גם אם זהו האינסטינקט הראשוני. ההאטה ההכרחית תושג באמצעות הסרה הדרגתית של הרגל מהגז, ועל-מנת להימנע מראש מכאלה מצבים יש להאט לפני כניסה לשלוליות וכן לוודא שהצמיגים ברכב מתאימים לנהיגת חורף.

איך לשמור על הצמיגים כדי להפחית את הסיכון להחלקה?

חשוב לציין בהקשר זה שלחץ אוויר תקין בצמיגים הוא קריטי לצמצום הסיכון להחלקה, וכך גם עומק החריצים – בהתאם בעונת החורף מומלץ בחום להגדיל את תדירות מילוי האוויר בצמיגים וכן את בדיקת עומק החריצים כדי לא להיתפס לא מוכנים (חריץ שעומקו פחות מ-2.5 מ"מ מגדיל את הסיכון לאובדן אחיזת כביש בתנאי רטיבות).

עוד טיפ יקר ערך הוא שאם קניתם 2 צמיגים חדשים לקראת החורף, יש להרכיב אותם על הסרן האחורי. גם אם דווקא 2 הצמיגים הקדמיים היו שחוקים, והם אלה שצריך להחליף. במקרה כזה מעבירים את 2 הצמיגים האחוריים המקוריים קדימה, ואת החדשים מרכיבים כאמור על הסרן האחורי.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
שירות החלפת צמיגים עד הבית
עובדות שכדאי לדעת על צמיגים לרכב

Rate this post