צמיגים הם אחד המרכיבים החשובים ביותר הן מבחינת חוויית הנסיעה בכלי הרכב השונים ועוד יותר בהיבט הבטיחותי. כדי להבטיח שימוש מושכל ואפקטיבי בהם, כדאי קודם כל להכיר את מושגי היסוד הרלוונטיים (שמסודרים לפי הא"ב):

איזון גלגלים

פעולה פשוטה שלאחריה אתם יכולים להיות בטוחים שכל הגלגלים נעים בדיוק באותו כיוון. חובה לבצע אותה כשמחליפים צמיג (או כמה צמיגים) ועוד מצב שבו נדרש איזון הוא אחרי הצלבת צמיגים (ראו ערך). מקרים אחרים בהם מומלץ לבצע איזון גלגלים, פעולה שעלותה נמוכה, הם כשמרגישים סטייה מנתיב הנהיגה בלי סיבה או רעידות בהגה.

עוד כדאי לדעת שישנן שתי דרכים לבצע את האיזון – דינמית (שבה הגלגלים מפורקים מהרכב לטובת האיזון) וסטטית (כשמכונה מיוחדת מאזנת את הגלגלים בלי לפרק אותם מהרכב).

דיאגונלי

סוג ספציפי של צמיגים שכיום משמש רק לכלי רכב ספציפיים כגון טרקטורים, חלק מסוגי המשאיות ועוד. בראשית ימי הצמיגים כולם היו דיאגונליים, והתאפיינו במספר חסרונות משמעותיים (כל פגיעה בדופן הובילה לפגיעה בסוליה, משקל רב, צריכת דלק גבוהה ובנוסף התחממות מהירה ועל כן מהירות מוגבלת) – ב-1946 פיתחה חברת צמיגי מישלן את הצמיג הרדיאלי (ראו ערך) וחוללה מהפכה של ממש בעולם הצמיגים.

דפנות

ה"קירות" של הצמיג. על גבי הדופן ניתן למצוא מידע מפורט אודות הצמיג כולל תאריך הייצור (קוד בן 4 ספרות שבו שתי הראשונות הן שנת הייצור והשתיים הנוספות השבוע באותה שנה), קוד העומס המרבי, קוד המהירות המקסימלית, רוחב הצמיג, מדד יכולת הבלימה שלו, מדד השחיקה, הקוטר (באינצ'ים), לחץ הניפוח המרבי ועוד.

הצלבת צמיגים

גם אם לכאורה נדמה לנו שעל כל אחד מ-4 צמיגי הרכב מופעל אותו לחץ, בפועל המצב שונה. על-מנת להימנע ממצב שבו חלק מהצמיגים שחוקים מאוד ואחרים לא נדרשים לעמוד בעומסים משמעותיים, כדאי לבצע פעולה פשוטה שנקראת הצלבת צמיגים – החלפת המיקום של הצמיגים, כשאלה הקדמיים עוברים אל הסרן האחורי ואלה האחוריים עוברים לפרונט, וזאת עפ"י הנחיות היצרן.

מומלץ לבצע הצלבה אחרי כל 20,000-30,000 ק"מ ולא לשכוח לבצע לאחר מכן איזון גלגלים (ראו ערך).

חגורת חיזוק

אחד המרכיבים של הצמיג. תפקיד החגורה הוא להגן על השלד הפנימי ולמנוע חדירת אבנים חדות, שבבי עץ וכו'. חגורת החיזוק עשויה מגידי פלדה, ובאופן טבעי לכמות הגידים וחוזק החגורה חשיבות רבה מבחינת עמידות הצמיג כולו.

יחס גובה רוחב – Aspect Ration

היחס בין חתך הגובה של הצמיג (המרחק בין הנקודה הגבוהה ביותר בסוליה לבין תושבת הצמיג) לבין חתך הרוחב. מבוטא באחוזים.

לחץ אוויר

כמות האוויר שמכיל הצמיג. יחידות המידה הן בר או PSI (ראשי תיבות של Pounds per Square Inch, כלומר מידת הלחץ שיוצרת הפעלת כח של פאונד אחד על שטח של אינץ' ריבועי אחד).

לחץ אוויר תקין מבטיח תוחלת חיים מקסימלית לכל צמיג, צריכת דלק נמוכה יותר ובעיקר אחיזת כביש מיטבית. לחץ אוויר גבוה מדי עלול להפוך את הצמיגים לנוקשים ולפגום בחוויית הנסיעה ואילו לחץ אוויר נמוך מדי הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לאובדן שליטה ברכב – ועל כן מומלץ לנפח את הצמיגים לפחות פעם בשבוע (ולעשות זאת כשהם קרים, שכן מדידת לחץ אוויר בצמיגים חמים אינה מדויקת), או להתקין TPMS.

מערכת ניטור לחץ אוויר – TPMS

טכנולוגיה חדשנית שמספקת התראות לגבי ירידה בלחץ האוויר של אחד הצמיגים או יותר מתחת לרף הנדרש. השם הוא ראשי תיבות של הביטוי Tire Pressure Monitoring System, ומדובר במערכת שמשפרת משמעותית את רמת הבטיחות של הרכב – בפרט בזכות היכולת שלה להתריע על פנצ'ר ולצמצם את הסיכון להתרחשות אובדן שליטה במכונית.

סוליה

החלק החיצוני של הצמיג, זה שבא במגע עם הדרך. מומלץ לבדוק את החריצים בסוליה לפחות פעם בשבוע כדי לוודא שעומקם לפחות 2-2.5 מ"מ – חריצים שטוחים יותר הם אינדיקציה לשחיקה גבוהה של הצמיג ולכך שהגיע הזמן להחליף אותו.

קרקס

השלד של הצמיג, זה שעליו מורכבות שכבות הגומי. החומרים מהם מיוצר הקרקס הם פוליאסטר, ריון, גומי, פלדה וקוולר.

רדיאלי

סוג הצמיג שהחליף את הצמיג הדיאגונלי (ראו ערך) ברוב כלי הרכב. בצמיגים הרדיאליים השכבות מונחות לרוחב הצמיג (במקום באלכסון) ובזווית של 90 מעלות ביחס להיקף. המבנה הייחודי מאפשר עמידות גבוהה גם עם משקל נמוך, צריכת דלק יותר נמוכה, אחיזת כביש משופרת ומהירות נסיעה גבוהה ואפילו מאוד מבלי חשש שהצמיג יתחמם יתר על המידה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

לחץ אוויר בצמיגים ומניעת תאונות דרכים
איזון גלגלים – צעד אחד צעד
כללי בטיחות מתקדמים לשמירה על צמיגים

Rate this post