מוסך לתיקון ושיווק צמיגים, כמו כמעט כל עסק בכמעט כל תחום פעילות, נדרש ליעילות מרבית בכל אספקט של ההתנהלות: התחרות העזה מול שלל פנצ'ריות אחרות, רמת הציפיות הגבוהה מאוד של הלקוחות, השינויים הטכנולוגיים התכופים והרגולציה שעשויה אף היא להתעדכן לעתים קרובות מעמידים בפני המוסך אתגרים משמעותיים – שמחייבים אותו להתייעל, ובעיקר בשני היבטים: טכני ופיננסי.

ניהול יעיל של מלאי בעסק לתיקון ושיווק צמיגים

ניהול מלאי הוא אספקט בעל משקל נכבד בהתנהלות של כל עסק, ובמיוחד כך הדבר במוסכים שמתמחים בתיקון צמיגים ובשיווקם. סיבה אחת לחשיבות הרבה של ההתייעלות הטכנית מבחינת ניהול המלאי היא שצמיגים תופסים שטח גדול – ובמציאות שבה כל מטר רבוע עולה הון תועפות (במיוחד בתל אביב ובסביבתה, אבל גם באזורים אחרים בארץ הנדל"ן יקר עד מאוד), חיסכון בשטח האחסון מתורגם לחיסכון כספי. סיבה שנייה היא שצמיגים נשחקים גם לפני שהם מותקנים בכלי הרכב, ומוסך שמחזיק כמות גדולה מדי של צמיגים ייאלץ בסופו של דבר למכור ללקוחותיו צמיגים שתוחלת החיים שלהם עלולה להיות קצרה יותר (שכן הם "בזבזו זמן" במחסן).

מצד שני בעולם הצמיגים לכל לקוח יש צרכים ספציפיים – כלומר צמיג שמתאים בדיוק למכונית שלו, לאופי הנהיגה שלו ולהעדפותיו – ואי אפשר למכור לו מוצר דומה (שעלול כלל לא להתאים לדרישות יצרנית הרכב, ועל כן גם לא לדרישות החוק). כמו כן ישנם מותגים רבים שנחשבים לנחשקים בעולם הצמיגים ובהם למשל קונטיננטל, פירלי, מישלין, גודייר, ברידג'סטון, פלקן, טויו ועוד – ואמנם כולם איכותיים אבל ישנם לקוחות ששומרים אמונים למותג ספציפי, כך שלמוסך יש אינטרס לשמור מגוון רחב של צמיגים של מותגים שונים אותם יוכל להציע לכל אחד ואחת מהלקוחות.

הפתרון: תוכנת ניהול מלאי מתקדמת. אמנם הצטיידות בכלי זה מחייבת השקעה כספית, אולם התועלת הגבוהה הופכת את יחס העלות-תועלת של מהלך זה למשתלם ביותר.

a pile of car tires

ייעול עסק לתיקון ושיווק צמיגים בפן הפיננסי  

תהליך הייעול המשמעותי השני בכל עסק ובפרט במוסך שעוסק בתיקונים של צמיגים פגומים ובמכירתם של חדשים הוא התייעלות פיננסית.

הון, בדיוק כמו שטח, הוא משאב יקר מאוד וכדאי לנצל אותו בחוכמה. לעסק לשיווק ותיקון צמיגים יש מגוון רחב של הוצאות והכנסות, התנהלות מול ספקים, תשלום משכורות לעובדים, תשלומי חובה לרשויות השונות ועוד, כשמצד שני ללקוחות השונים מוצעים לעתים תנאי תשלום נוחים כמו למשל פריסה של התשלום או גבייה מאוחרת באשראי.

כל אלה מחייבים תשומת לב קפדנית לנושא תזרים המזומנים, כדי לא להיקלע למצב שבו בחשבון הבנק של המוסך אין כסף לממן פעילויות חיוניות, וכמו כן לא נוצר צורך בחיפוש אחר פתרונות מימון יקרים.

מתי כדאי להיעזר בייעוץ עסקי מקצועי?

כמעט כל מוסך עשוי להיתרם מאוד מתהליך ייעוץ עסקי מקצועי. בפרט מומלצת הפנייה ליועצים עסקיים מנוסים לעסקים בתחום הצמיגים שנתקלים בקשיים תפעוליים ומבינים כי ניהול המלאי שלהם אינו אופטימלי, לעסקים שנתקלים בקשיים פיננסיים ולאלו שמבקשים להרחיב את פעילותם באופן היעיל ביותר האפשרי.

כדאי לקחת בחשבון שתהליך ייעוץ עסקי עשוי להבטיח לא "רק" יעילות טכנית ופיננסית מקסימלית, אלא להשביח את המוסך באופן כללי, לעזור לבעלי העסק להבין מהן החוזקות העיקריות שלו, איך להציג אותן בפני קהל היעד ואיך למצות אותן כדי להקדים את המתחרים – וכך למצות את הפוטנציאל ולהגיע לשורת רווח מרשימה במיוחד.

5/5 - (2 votes)