רובנו מקדישים לא מעט תשומת לב לכלי הרכב שלנו. בעיקר אנחנו משתדלים לטפח אותו ולהפוך אותו ליפה, לשמור על הניקיון, לאבזר אותו כך שכל נסיעה בו תהיה נוחה ומהנה ככל האפשר ובחלק מהמקרים גם לשפר את הביצועים שלו בדרך כזו או אחרת. בנוסף חשוב מאוד לתת את הדעת גם לצמיגים. הצמיגים הם החלק היחיד ברכב שנמצא באמת במגע עם הכביש, ולמעשה רק חלק קטן מאוד מהצמיג נמצא בכל רגע ורגע במגע עם הכביש, ועל כן ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לכך שהצמיגים יהיו תקינים לחלוטין, בכל חלק וחלק שלהם.

בהתאם ההמלצה היא לבדוק את הצמיגים היטב באמצעות התבוננות יסודית, בתדירות של לפחות פעם בשבוע (וכשמדובר ברכב שנעשה בו שימוש אינטנסיבי יחסית או שמועמס עליו משקל רב, אפילו יותר). חשוב לבצע את הבדיקה בצורה נכונה, כדי שאם ישנה בעיה כלשהי תוכלו לזהות אותה ולדאוג שאף אחד מהצמיגים ברכב לא יהיה פגום. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי כל הדרכים לזהות צמיג שחוק, כך שכשאתם יוצאים לדרך תוכלו לנהוג בראש שקט כשאתם יודעים שכל צמיגי הרכב תקינים ומספקים את אחיזת הכביש הרצויה.

עומק החריצים

הפרמטר הראשון שאותו יש לבדוק כדי לזהות צמיג שחוק שאין לו כבר את היכולת לספק את אחיזת הכביש הרצויה והנדרשת הוא עומק החריצים.

חריצים שכבר אינם עמוקים אלא שטוחים ניתן לראות פשוט בעין, ובנוסף תוכלו למדוד אותם – חריצים בצמיגי רכב חייבים להיות בעומק של לפחות 2 מ"מ. חריצים שטוחים יותר הם סכנת נפשות ורצוי להגיע בלי שום עיכוב או דחייה לפנצ'ריה מוסמכת. שימו לב שישנם סוגים שונים של חריצים בכל צמיג, ומספיק שחלק מהם כבר נשחקו במידה משמעותית (כאמור לעומק של פחות משני מילימטר) כדי שהצמיג כבר לא יהיה איכותי באמת – שכן לכל סוג של חריץ תפקיד אחר. בנוסף כדאי לזכור שבכל רגע ורגע חלק אחר של הצמיג נמצא במגע עם הכביש, כך שגם אם ברוב חלקי הצמיג החריצים לא נשחקו יתר על המידה, מספיק שבאזור מסוים כן ישנה שחיקה כדי לגרום למצבים מסוכנים שלא לצורך.

מידע רלוונטי נוסף בהקשר זה הוא סימוני השחיקה שמוטבעים על גבי כל צמיג ושמטרתם היא לסייע לנו לזהות שחיקה – אם הצמיג נמצא באותו קו כמו הריבועים שמסמנים את קו השחיקה, מדובר במצב מסוכן במיוחד שמחייב הגעה דחופה לפנצ'ריה!

יובש

עוד סימן מובהק לשחיקה הוא יובש. היובש בא לידי ביטוי בצורת סדקים בדפנות הצמיגים ועלול לגרום לפנצ'ר או לפיצוץ של הצמיג, כך שחשוב מאוד לשים אליו לב. בפרט חשופים ליובש צמיגים שנמצאים בשימוש רב מאוד וכן צמיגים ברכב שעמד זמן רב מבלי לנסוע – במצבים אלה הבדיקה, כלומר ההתבוננות בדפנות הצמיגים כדי לראות אם יש בהם סדקים, חייבת להיות מדוקדקת במיוחד.

גיל הצמיג

בנוסף להתבוננות היסודית והקפדנית בצמיגים, חשוב לבדוק גם את הגיל של כל צמיג וצמיג. בהקשר זה חשוב לדעת שכל צמיג מתחיל להישחק מיד עם רגע הייצור שלו, עוד לפני שהותקן על מכונית והחל לנוע בכבישים. למעשה, לצמיג שגילו מעל לעשר שנים אין שום יכולת למלא את תפקידו וכל נסיעה איתו מסכנת אתכם באופן משמעותי – ולכן חובה להגיע מיד, ללא שום דחייה, לפנצ'ריה מקצועית.

את גיל הצמיג תוכלו לקרוא על גבי הדופן שלו. על כל צמיג מוטבע מידע רב לגביו, ובין השאר ישנו קוד בן 4 ספרות שממנו ניתן לחשב את תאריך הייצור של הצמיג: שתי הספרות הראשונות הן השבוע בשנת הייצור ושתי הספרות האחרונות (כלומר מצד ימין) הן שנת הייצור. למשל, 2115 פירושו צמיג שיוצר בשבוע ה-21 של 2015 (כלומר מאי 2015).

כמובן שגם אם הצמיג עדיין לא בן 10 אבל הוא יבש או שחוק חשוב להחליף אותו, ועוד אינדיקציה לזיהוי צמיגים שכבר מיצו את עצמם ולא יכולים יותר להבטיח אחיזת כביש מיטבית היא הקילומטראז' שעברתם איתם – אם מאז מועד ההתקנה של הצמיג ברכב שלכם עברתם איתו 60,000-70,000 ק"מ, או שלחילופין חלפו 3-4 שנים ומעלה, ההמלצה היא להגיע לפנצ'ריה שמתאפיין במקצועיות וביושרה מלאה, ולבצע בדיקה מקצועית כדי לדעת האם הגיע הזמן להחליף צמיגים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
להכין את הרכב לקיץ- מה חייבים לעשות
איך לבחור צמיגים חדשים לרכב
נהיגה ברכב שאינם מורגלים בו

Rate this post