צמיגי מישלין- MICHELIN דגם F0_0244_0000_Pilot-Exalto-bleu

העתיד של הצמיג

אלפי שנים נדרשו מאז המצאת הגלגל ועד שהסקוטי ג'ון דנלופ הצליח לייצר צמיג (עבור תלת האופן של בנו הצעיר), וגם מאז כבר חלפו למעלה מ- 120 שנה – וכעת, עושה רושם, עומד עולם הצמיגים בפני מהפכה נוספת שתשפר את החיים של כולנו ובפרט את החזקת הרכב והנהיגה בו: צמיגים שאינם מתפנצ'רים.

חשוב להדגיש שנכון לשנת 2013, מדובר עדיין בדגמים ניסיוניים ויקרים, אולם המגמה ברורה וההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות בדור הנוכחי יאפשרו, קרוב לוודאי, ייצור צמיג שאינו מתפנצ'ר בעלות שווה לכל כיס תוך שנים לא רבות.

צמיגי Run Flat

עוד לפני שיצוצו צמיגים שאינם מתפנצ'רים, כבר בימינו ישנם צמיגים שניתן לנסוע עליהם לאורך עשרות קילומטרים גם לאחר שיצא מהם האוויר. צמיג זה, הנקרא Run Flat, עדיין סובל ממספר חסרונות – משקל מעט גבוה יותר מזה של צמיג "רגיל", אי נוחות מסוימת במהלך נסיעות ברכבים בהם הוא מותקן, עלות גבוהה יותר והזדקקות לציוד מיוחד לשם החלפתו (ציוד שאינו נמצא בכל פנצ'ריה) – אולם אין ספק שהוא מבשר את העתיד לבוא.

צמיג ללא תקר

בסוף המאה ה- 19 שני אחים צרפתיים, אדוארד ואנדריי מישלין, חוללו מהפכה של ממש בעולם הרכב כשהצליחו להמציא צמיג שניתן לתקנו בקלות כשהוא מתפנצ'ר ובכך נתנו למעשה את האות לייצור המוני של צמיגים ששינו לחלוטין את חווית הנהיגה והשימוש במכוניות. באמצע המאה ה- 20 החברה שנקראת על שמם של שני האחים חוללה מהפכה נוספת כשהציגה את הצמיג הרדיאלי – מבנה חדש וייחודי שפתר את בעיית התחממות הצמיגים ובכך גם האריך משמעותית את תוחלת חייהם וגם אפשר נסיעה במהירויות גבוהות יותר.

בראשית המאה ה- 21, וליתר דיוק בשנת 2005, הציגה החברה החדשנית את הדור הבא והמבטיח של הצמיגים: צמיגי אל תקר, שנוסו בהצלחה על מכונית מדגם אאודי.

גם מהנדס אמריקאי בשם בראיין ראסל עמל על פיתוח צמיגים נטולי אוויר שאינם מתפנצ'רים, זאת על בסיס טכנולוגיה חדשנית שפיתח ושהוא מכנה בשם "גלגל ממחזר אנרגיה". צמיגים אלה, שכבר נוסו באופניים, אמורים להתגבר על בעיות כמו טלטלות קשות בתנאי דרך לא נאותים ורעש רב באמצעות התמרת האנרגיה של הזעזועים לכוח שמניע את הגלגל (על ידי טבעת פנימית מיוחדת).

חברת פולאריס מפתחת אף היא צמיגים ללא אוויר, במטרה להפחית את שחיקתם (ובכך לשמור גם על איכות הסביבה בזכות הפחתה דרמטית של מספר הצמיגים המושלכים לאתרי אשפה) וכן למנוע את סכנת ההתהפכות בעת פנצ'ר. התכונות הנדרשות מצמיג הן שילוב מדויק של קשיחות (על מנת לעמוד במשא של המכונית והכוחות הפועלים במהלך נסיעה) וגמישות (על מנת לשכך את הזעזועים), והאתגר הגדול הוא למצוא חומר שיעמוד בשני תנאים אלה. חברת פולאריס הציגה בראשית 2013 צמיגים בעלי מבנה כוורת ייחודי, ללא אוויר, שבשלב ראשון ינוסו על רכבי שטח ובפרט טרקטורים ובשלב שני, כך על פי הערכות המהנדסים, יתאימו גם לרכבים פרטיים.

5/5 - (2 votes)