הסימונים שמופיעים על הצמיג הם שלל אותיות וספרות שבמבט ראשון אולי נראים כמו כתב חידה מתוחכם אבל בפועל מדובר פשוט במידע מקיף וחשוב אודות הצמיג והאפשרויות שהוא מקנה לנו. בהתאם, כשרוכשים צמיגים חדשים כדאי לקחת בחשבון לא רק את זהות החברה שייצרה את הצמיג אלא גם את כל האינפורמציה שמוטבעת עליו וכך לבחור באופן מושכל את האופציה שהכי מתאימה לצרכים הספציפיים שלכם.

יצרנית הצמיג

שם החברה שייצרה את הצמיג מופיע בגדול ובאופן בולט למדי. מומלץ להעדיף מותגים מוכרים שכן רמת אמינותם גבוהה והם ישרתו אתכם במשך שנים רבות.

קטגוריה

לפני שמה של החברה שייצרה את הצמיג (כלומר כשמעבירים את המבט על הצמיג נגד כיוון השעון) מופיע רצף של אותיות וספרות שיכול להיראות כמו P205/60R16 99K.

האות הראשונה ברצף זה מסמלת את הקטגוריה אליה שייכים הצמיגים, כש-P פירושו מכונית נוסעים (מהמילה PASSANGER) ואילו LT משמעו משאית קלה (LIGHT TRUCK).

הסימונים שמופיעים על הצמיג: רוחב הצמיג

המספר שמופיע ליד האות P או הצירוף LT מסמל את רוחב הצמיג, במילימטרים. הרוחב המינימלי הוא 135 מ"מ, המקסימלי 335 מ"מ, ובתווך ישנו כמובן מנעד רחב של אפשרויות בקפיצות של 10 מ"מ. מידות מקובלות הן 185 מ"מ ו-205 מ"מ. חשוב לבדוק ברישיון הרכב מהן המידות המתאימות למכונית שלכם – ולבחור אך ורק צמיגים במידות אלה (שימו לב שברישיון הרכב מופיעים נתונים הן לגבי הצמיג הקדמי והן לגבי האחורי).

חתך

הנתון הבא מציין את החתך, ודרכו ניתן להבין מהו גובה הדפנה. המספר שמופיע על גבי הצמיג הוא באחוזים, והכוונה היא שגובה הדפנה מהווה אחוז מסוים מתוך רוחבו של הצמיג. בדוגמה הנ"ל אם רוחב הצמיג הוא 205 מ"מ, וגובה הדפנה הוא 60% מתוך הרוחב הרי שהוא 123 מ"מ (205*0.6). גם החתך מופיע ברישיון הרכב ואסור לחרוג ממנו. חתכים מקובלים הם 55, 60 ו-65.

הסימונים שמופיעים על הצמיג: האופן בו נבנה הצמיג

בכמעט כל הצמיגים לאחר המספר שמציין את מידת החתך תופיע האות R, שפירושה הוא שהצמיג הינו צמיג רדיאלי. אופציה נוספת, הרבה פחות נפוצה, היא צמיג דיאגונלי. ההבדל בין צמיגים רדיאליים לבין צמיגים דיאגונליים הוא האופן שבו מונחים הסיבים שמרכיבים את הצמיג: בצמיגים רדיאליים שכבות הסיבים מונחות לרוחבו של הצמיג (והזווית שלהם ביחס להיקף הינה זווית ישרה), ואילו בצמיגים הדיאגונליים השכבות מונחות באלכסון זו כלפי זו וגם ביחס לקו החישוק. הצמיגים הראשונים היו דיאגונליים, עד שבשנות ה-40 של המאה העשרים הצליחה חברת מישלין לשכלל אותם ולייצר צמיג רדיאלי – צמיג זה מאפשר פיתוח מהירויות גבוהות יותר, אינו מתחמם, הוא מפחית את צריכת הדלק וקצב השחיקה שלו איטי, ועל כן הוא הפך לסטנדרט המקובל ורק כשישנם צרכים יוצאי דופן ייעשה שימוש בצמיג דיאגונלי. גם פרמטר זה מופיע ברישיון הרכב והוא כמובן מחייב.

קוטר הצמיג

הנתון האחרון שמופיע ברישיון הרכב הוא המספר שליד ה-R – מספר שמספר לנו מהו קוטרו של הצמיג, באינצ'ים. המידות המקובלות הן בין 13 אינץ' ל-19 אינץ'.

קוד עומס וקוד דרגת מהירות

המספר והאות האחרונים ברצף זה הם שני קודים חשובים – הראשון הוא קוד עומס, כלומר מהי יכולת הנשיאה המקסימלית של הצמיג, והשני הוא קוד דרגת מהירות, כלומר מהי המהירות המרבית שבה ניתן לנסוע ברכב שהורכב עליו צמיג זה.

לדוגמה, 99 פירושו שהעומס המקסימלי הוא 775 ק"ג. המספר שמציין את העומס המקסימלי נע בין 50 ל-152, ובאופן טבעי אם בכוונתכם להשתמש ברכב כך שיהיו עליו לעתים גם משאות כבדים, כדאי לבחור מספר גדול יחסית.

מבחינת קוד מהירות, K פירושו מהירות מרבית של 110 קמ"ש. באופן כללי ככל שמתקדמים באלף בית האנגלי כך עולה המהירות המרבית האפשרית, כשלמשל צמיג עם הסימון Q מאפשר פיתוח מהירות של עד 160 קמ"ש, ועם צמיגים עם הסימון Y אפשר (תאורטית, כמובן) להגיע גם למהירויות של 300 קמ"ש.

הסימונים שמופיעים על הצמיג: נתונים נוספים

בין שם יצרנית הצמיג לשם הדגם הספציפי (שגם הוא מופיע באופן בולט) ניתן למצוא נתונים נוספים שכדאי לקחת בחשבון. נתון אחד הוא קוד תקן הבטיחות שבו עומד הצמיג (DOT פירושו תקן אמריקאי, E – תקן אירופאי ועוד אופציה היא JIS, התקן היפני), נתון שני הוא דרגת האחיזה שמספקת אינדיקציה ליכולת העצירה המושגת בכביש רטוב (AA היא הרמה הגבוהה ביותר, אחריה A וישנן גם B ו-C הפחות מומלצות), ועוד נתון שעשוי להיות רלוונטי הוא יכולת ההתמודדות של הצמיג עם טמפרטורות גבוהות בנסיעות ממושכות (A היא הטובה ביותר, B בינונית ו-C חלשה יחסית).

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

יצרניות צמיגים בצמיגי זוארץ

פנצ'ריה בתל אביב

4/5 - (4 votes)