הצמיגים הם אחד הרכיבים החשובים ביותר בכל רכב. הם אלה שמייצרים את המגע עם הדרך ובהתאם אחיזת הכביש תלויה בהם במידה רבה, כמעט בלעדית, יש להם השפעה עצומה על חוויית הנסיעה ועל עד כמה היא תהיה נעימה ובנוסף גם צריכת הדלק תלויה במידה מסוימת בצמיגים. בהתאם מומלץ לבחור צמיגים חדשים לרכב באופן מושכל – ובפרט חשוב להקדיש תשומת לב לפרמטרים המפורטים בעמוד זה.

גיל הצמיג

כשאנחנו רוכשים פריט לא משומש אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהוא חדש לגמרי, כלומר לא נשחק כלל. במרבית המקרים הפריט שקנינו הוא אכן כזה, אבל כשמדובר על צמיגים כדאי לדעת שהם מתחילים להתיישן עוד לפני שהם מורכבים על הסרן של המכונית – למעשה מרגע שצמיג יוצא מפס ייצור הוא מתחיל להתיישן, וזאת עקב המאפיינים הייחודיים של תרכובות הגומי שמהן מיוצרים צמיגים. בהתאם צמיג שחלפו 9 חודשים מאז שיוצר הוא פחות כדאי לקנייה בהשוואה לצמיג שירד מפס הייצור רק לפני 3 חודשים – וזו גם הסיבה שיצרניות הצמיגים מחויבות לסמן על גבי כל צמיג את מועד הייצור שלו.

הסימון של גיל הצמיג הוא בצורת קוד בן 4 ספרות. שתי הספרות האחרונות הן שנת הייצור של הצמיג והשתיים הראשונות הן מספר השבוע באותה שנה. כך למשל 3217 פירושו צמיג שיוצר בשבוע ה-32 של שנת 2017, כלומר המחצית הראשונה של ספטמבר 2017. ההמלצה היא להעדיף צמיגים בני שנה לכל היותר, ובכל מקרה כדאי גם לבדוק את התנאים בהם מאוחסנים הצמיגים במקום שבו אתם מבצעים את הקנייה – ככל שהצמיג חשוף יותר לשמש, כך מואץ קצב ההתיישנות שלו עוד לפני שהוא בא במגע עם הכביש.

למה כדאי להעדיף מותגים?

ברוב התחומים אין סיבה אמיתית להעדיף מותגים, ולמעשה בלא מעט מקרים מותג הוא רק ערובה למחיר גבוה יותר ולאו דווקא לאיכות טובה יותר. בתחום הצמיגים לרכב לעומת זאת המצב שונה, ובהחלט ישנם הבדלים מהותיים בין איכות המוצרים של החברות המוכרות בתחום – צמיגי מישלין, צמיגי דנלופ, צמיגי גודייר, צמיגי קונטיננטל, צמיגי ברידג'סטון ועוד – לבין צמיגים של חברות לא מוכרות. הסיבה לכך היא שהחברות המובילות בענף משקיעות סכומים משמעותיים במחקר ובפיתוח, והתוצאה היא צמיגים עמידים מאוד ועם ביצועים מרשימים במיוחד.

מאחר שלצמיגים השפעה של ממש על הבטיחות בכל נסיעה, אין הצדקה לבצע השוואת מחיר צמיגים בין מוצר כמו צמיגי הנקוק או צמיגי פלקן לבין מוצר נחות יותר – אלא למקד את ההתלבטות רק למותגים המובילים.

מה קובע החוק?

דגש חשוב נוסף במסגרת בחירת צמיגים לרכב הוא החוק, שמחייב צמיגים זהים על כל סרן – זהים הן מבחינת המידות והן מבחינת היצרנית. הדרישה שמציב החוק מצמצמת באופן טבעי את מנעד האפשרויות של נהג שרוצה להחליף רק צמיג אחד ועל כן במקרים אלה כדאי לשקול את האופציה להחליף גם את הצמיג השני שעל אותו סרן.

בפרט מומלצת החלפת שני צמיגים כשגם הצמיג השני מתקרב לסוף ימיו. ישנן מספר אינדיקציות לכך שממילא לא תוכלו לנצל את הצמיג לאורך זמן רב – אם עומק החריצים בסוליות הוא 3 מ"מ ומטה (כשהחריצים הופכים שטוחים במיוחד, כלומר עומקם הוא 2-2.5 מ"מ או פחות, כבר אין מקום להתלבטות ויש להחליף מידית את הצמיג), אם נסעתם על אותו צמיג 60,000-70,000 ק"מ או אם הצמיג "קשיש" (בן 6 ומעלה).

ההמלצה להחליף 2 צמיגים ולא רק אחד תקפה גם כשאתם נתקלים במבצע משתלם במיוחד – על מוצרים כמו צמיגי גודייר, צמיגי פירלי, צמיגי ברידג'סטון, צמיגי מישלין וכו'. במקרים אלה יש לבצע השוואת מחיר צמיג לעומת החלפת שני צמיגים ולשקלל גם את העלות של החלפת הצמיג השני לפני הזמן.

התאמה לאופי הנסיעה

עוד שיקול בבחירת צמיגים חדשים לרכב הוא סוג הצמיג – כך למשל ישנם צמיגים ספורטיביים שמספקים ביצועים מרשימים יותר (על חשבון נוחות הנסיעה), צמיגים חסכוניים בדלק (על חשבון הביצועים), צמיגי אל תקר (שמאפשרים לנסוע איתם עוד כ-80 ק"מ גם עם פנצ'ר, והם מתאימים בעיקר למי שנרתע מאוד מהחלפת צמיג באמצע הכביש) וישנן עוד אפשרויות. מומלץ להגיע לפנצ'ריה מקצועית שגם מחזיקה מגוון רחב של סוגי צמיגים (ובפרט מותגים כמו צמיגי פלקן, צמיגי דנלופ וכו'), גם מקפידה על אחסון שמצמצם את שחיקת הצמיגים וגם מעסיקה אנשי מקצוע שיסייעו לכם בבחירה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מתי דרושה החלפת צמיגים ומתי תיקון צמיגים מספיק?
מתי לבצע טיפול תקופתי?
מה תמצאו בפנצ'ריה בתל אביב

Rate this post