צמיגי גודייר

צמיגי גודייר GOODYEAR

גודייר היא אחת משלוש יצרניות הצמיגים הגדולות בעולם (ביחד עם צמיגי ברידג'סטון וצמיגי מישלין). צמיגי גודייר הם גם שם נרדף לחדשנות מאז שהחלו להיות מיוצרים בסוף המאה ה-19 ועד ימינו אנו שבהם מציגה החברה האמריקאית צמיגים שמתאפיינים באחיזת כביש אופטימלית וצריכת דלק מינימלית.

הפטנט של צ'רלס גודייר

גודייר – או בשמה המלא Goodyear Tire and Rubber Company – נקראת על שם צ'רלס גודייר, כימאי אמריקאי שכבר לא היה בין החיים כשהחברה הוקמה, אולם יש לו חלק נכבד בהצלחתה, וזאת בזכות פטנט שרשם כבר ב-1844. הפטנט היה גיפור,

תהליך שמאפשר ערבוב של גופרית עם גומי כך שהגומי יהיה חזק יותר ובה בעת לא פחות גמיש, והודות לתהליך זה ניתן היה לייצר צמיגים עמידים ואיכותיים מאוד.

צור קשר




    איך הפך "גודייר" לשם נרדף לאיכות?

    מספר שנים לאחר הקמתה כבר סיפקה גודייר צמיגים למודל ה-T המפורסם שייצר הנרי פורד.

    • ב-1926 הפכו צמיגי גודייר לנמכרים ביותר בעולם, בעיקר בזכות הצלחותיהם במרוצים פופולריים,
    • כבר ב-1963 יוצר הצמיג המיליארד של החברה, וגם מאז ועד היום היא לא מפסיקה להתרחב ולהתפתח
    • בעיקר בזכות חדשנות משמעותית וכן אימוץ טכנולוגיות שפותחו ע"י יצרניות צמיגים אחרות. כך לדוגמה הייתה גודייר יצרנית הצמיגים האמריקאית הראשונה שהבינה כי הצמיג הרדיאלי (פיתוח של חברת מישלין) הוא העתיד והשקיעה משאבים רבים בהסבת קווי הייצור שלה בהתאם.
    • דוגמה נוספת היא רכישת הזכויות לייצור צמיגי דנלופ שגם הם מזוהים עם איכות וחדשנות – כיום גודייר היא זו שמייצרת את הצמיגים של דנלופ בצפון אמריקה, אירופה, אוסטרליה וניו זילנד, וגם לכך כמובן תרומה של ממש למוניטין המרשימים של החברה ולשורת הרווח המרשימה לא פחות (ב-2014, למשל, כמעט 2.5 מיליארד דולר).

    למה לבחור בגודייר?

    ישנן סיבות רבות לבחור בצמיגי גודייר: הם עומדים בשלל מבחנים בצורה מעוררת התפעלות,

    • הם מדורגים על-ידי מיטב המומחים כטובים ביותר במגוון קטגוריות,
    • הם אמינים,
    • הם מפותחים על-ידי מהנדסים מובילים על בסיס תשומת לב מלאה לעשרות קריטריונים
    • ובנוסף לכל הנ”ל פשוט כיף לנהוג ולנסוע איתם.

    בין הקריטריונים שבהם מתבלטים לטובה הצמיגים של גודייר: בלימה בכבישים יבשים, בלימה בכביש רטוב, אחיזת כביש במהלך פניות, עמידות, כמות הרעש בתא הנוסעים, צריכת הדלק, יציבות גם במהירויות גבוהות ועוד.

    למעשה, הצמיגים של גודייר נבחנים בקפדנות בגישה חדשנית שנקראת 360 מעלות – כלומר בדיקה מקיפה של כל האספקטים הרלוונטיים לביצועי כל צמיג וצמיג, כשלמשל צמיגי החורף נבחנים גם במשטחים קפואים ומושלגים. עוד כדאי לדעת שלא רק גודייר עצמה מוודאת כי צמיגיה איכותיים במיוחד אלא גם מגזיני רכב נחשבים וארגונים מובילים באיחוד האירופי העניקו למוצרי גודייר ציונים מצוינים.

    הטכנולוגיה של גודייר

    גודייר קיימת מזה 120 שנה ונחשבת לאחת המובילות בתחום הצמיגים – אולם החברה מקפידה לא לנוח על זרי הדפנה אלא להמשיך ולהתחדש כל הזמן. הדבר בא לידי ביטוי בפיתוחים טכנולוגיים מרשימים לאורך כל הדרך ובמוצרים חדשניים שמיוצרים בלמעלה מ-50 מפעלים ב-22 מדינות על-ידי קרוב ל-70,000 עובדים.

    בין הטכנולוגיות המתקדמות שכדאי להכיר:

    1. Sound Comfort – טכנולוגיה שמפחיתה את רמת הרעש שנגרמת מהצמיגים בתוך תא הנוסעים בשיעור ניכר של עד 50% (!), וזאת באמצעות חיבור טבעת קצף לחלק הפנימי של המשטח של הצמיג;
    2. SealTech – טכנולוגיה לאיטום אוטומטי של פנצ’רים של עד 5 מ”מ (כולל במקרים שבהם החפץ שיצר את הפנצ’ר משתחרר מהצמיג). היתרון של טכנולוגיה זו ברור – אין צורך לעצור מיד כשיש תקר אלא אפשר להגיע בנחת לפנצ’ריה;
    3.  Tall and Narrow – צמיג שעוצב במיוחד עבור הדגמים החדשים של רנו סניק. הגובה (שמתייחס לקוטר שפת הצמיג) מבטיח פחות התעוותות ולכן הצמיג גם מתחמם פחות, מייצר פחות התנגדות ובהתאם צריכת הדלק של המכונית הופכת נמוכה יותר. העובדה שהצמיג גם צר משפרת את האווירודינמיות שלו וגם לכך יש תרומה להפחתת צריכת הדלק. המידות שבהן מוצעים צמיגים מסוג זה הן 195/55R20.

    איך לבחור את צמיגי גודייר המתאימים לכם ביותר?

    ישנם 4 פרמטרים עיקריים לבחירה מושכלת מתוך המגוון הרחב מאוד של צמיגים שמייצרת גודייר: אקלים, מאפייני הנהיגה, סוג הרכב ומסגרת התקציב. האקלים פחות רלוונטי בישראל, אבל אם אתם גרים באזור שמתאפיין בטמפרטורות נמוכות במיוחד במשך החורף, כדאי לשקול לרכוש צמיגי חורף.

    מאפייני הנהיגה הם פרמטר בעל משקל נכבד בבחירה מבין כל האפשרויות.

    במיוחד חשוב להתייחס לקילומטראז’ הצפוי של המכונית, ולתשובה לשאלה עד כמה אתם זקוקים לביצועים ספורטיביים במיוחד.

    התאמה מלאה לדרישות יצרנית המכונית שלכם היא כמובן חובה (גם מבחינת החוק) והשיקול האחרון הוא מחיר כל צמיג, כשבהקשר זה כדאי לקחת בחשבון שני דברים: ראשית כשמחפשים צמיגי גודייר מחירון המוצרים מספק אינדיקציה טובה אבל בפועל ייתכנו הבדלים בינו לבין המחירים בפועל (ובפרט ישנם מבצעים אטרקטיביים שכדאי לנצל), ושנית,

    כשקונים צמיגי גודייר השוואת מחירים מושכלת היא צעד מומלץ (כמו בכל קנייה), אבל אסור להתפשר על הפרמטרים האחרים רק כדי לחסוך קצת כסף.

    המלצה נוספת היא להיעזר בהמלצות אותנטיות: כשמחפשים צמיגי גודייר חוות דעת אמינות יכולות לעזור לכם להבין מהן האופציות הטובות ביותר, ומהן לבחור את זו המתאימה לרכב שלכם ולמאפייני הנהיגה שלכם. לעתים במסגרת התלבטות בין מספר אופציות של צמיגי גודייר ארץ ייצור כל צמיג מהווה שיקול, שהרי לחברה הענקית יש כאמור מפעלים בלמעלה מ-20 מדינות – אולם בקרת האיכות הקפדנית מבטיחה ראש שקט בלי קשר למדינת המוצא של הצמיג.

    צמיגים לפי עונות השנה

    כאמור אמנם בישראל החורף ברוב חלקי המדינה לא תמיד מורגש, אבל אם אתם גרים באזור שבו ישנה משמעות לעונה הקרה חשוב מאוד להצטייד בצמיגים מתאימים (ואגב, בחלק ממדינות אירופה זוהי חובה על-פי החוק).

    ככל שהטמפרטורה צונחת, כך גדלה החשיבות של צמיגים שהגומי שלהם מותאם ספציפית לכך, ועוד כדאי לזכור שעם צמיגי חורף קל הרבה יותר להבטיח שליטה מלאה במכונית גם כשהכביש קפוא או כשיורד שלג.

    בנוסף אחד המאפיינים הבולטים של צמיגי חורף הוא מספר גדול יותר של חריצים, ועל כן אחיזת הכביש שלהם משופרת – ובאופן כללי רמת הבטיחות הינה הגבוהה ביותר האפשרית בתנאי דרך קשים. עוד כדאי לקחת בחשבון כי צמיגי קיץ יישחקו מהר מאוד בתנאי חורף.

    באופן טבעי צמיגים לחורף הם צמיגי גודייר תוצרת מפעלים במדינות שיש בהן חורף של ממש.

    איך לקרוא את הצמיג האישי שלך?

    על גבי צמיגי גודייר (כמו גם על צמיגים אחרים) ניתן למצוא מידע רב לגביהם – תאריך הייצור, המידות, המהירות המקסימלית שניתן לנסוע איתם, המשקל המרבי שהרכב יכול לשאת ועוד – ועל כן כדאי לדעת איך לקרוא את הסימונים שמופיעים על הצמיג.

    • נתון מרכזי אחד הוא ממדי הצמיג, שמופיעים בפורמט הבא: 215/60R/17 –
    • המספר הראשון הוא רוחב הצמיג במילימטרים,
    • המספר השני מייצג את היחס (באחוזים) בין החתך של הצמיג לבין הרוחב שלו (ובדוגמה זו החתך הוא 60%*215=129 מ”מ), האות “R” מסמלת את העובדה שמדובר בצמיג רדיאלי (מרבית הצמיגים בימינו הם רדיאליים, בנוסף ישנם צמיגים דיאגונליים לכלי רכב ספציפיים), והמספר האחרון הוא קוטר הגלגל באינצ’ים.

    מיד לאחר נתונים אלה – שחשוב שיהיו זהים לאלה המופיעים ברישיון הרכב – ישנם שני קודים, בצורה של מספר ואות. המספר הוא קוד לכושר הנשיאה המקסימלי של הצמיג (למשל קוד 84 פירושו משקל מקסימלי של 500 ק”ג, קוד 94 פירושו משקל מקסימלי של 670 ק”ג וקוד 102 מבהיר שמכונית עם צמיגים מסוג זה יכולה לסחוב עד 850 ק”ג). האות היא קוד למהירות המרבית של המכונית, כשלמשל L מסמן מהירות מקסימלית של 120 קמ”ש וצמיג שמופיעה עליו האות P יוכל להגיע גם למהירות של 150 קמ”ש.

    איך לשמור על הצמיגים?

    במקרים רבים הצמיגים הקדמיים נשחקים מהר יותר מאלה האחוריים, ועל כן אחד הצעדים החשובים בשמירה על הצמיגים הוא להחליף בין אלה המותקנים על הסרן הקדמי לבין אלה המותקנים על הסרן האחורי. בדרך כלל התדירות המומלצת היא אחת ל-10,000 ק”מ, וגם להרגלי השימוש ברכב ישנה השפעה: כך למשל אם אתם מרבים לנסוע במהירויות גבוהות יחסית, כדאי להגדיל את תדירות הצלבת הצמיגים, וגם במכוניות שנושאות משקל כבד לעתים קרובות כדאי להחליף בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים עוד לפני שעברו 10,000 ק”מ.

    גם כשהצמיגים משמיעים מעין זמזום טורדני (אפילו כשתנאי הדרך אופטימליים והכביש חלק), כדאי לבצע הצלבה ובכל מקרה לבחון את מצבם של הצמיגים, וכמובן שאם אתם מרגישים חוסר איזון חשוב להגיע בדחיפות לפנצ’ריה רצינית.

    באופן עקרוני את החלפת הצמיגים הקדמיים באחוריים כדאי לבצע גם כן בפנצ’ריה מוסמכת, אבל אם תבחרו לעשות זאת בעצמכם, חשוב לוודא שממדי הצמיגים על שני הסרנים זהים. חשוב לבחון גם את כיווני החיצים על סוליות הצמיגים.

    עוד כדאי לזכור שהחלפת הצמיגים מאזנת את קצב השחיקה שלהם, אבל לא מספקת מענה אפקטיבי לצמיג פגום או סדוק. צעד הכרחי נוסף לשמירה על הצמיג הוא למלא אוויר בתדירות של לפחות פעם בשבוע (או אפילו יותר, כשהעומס המוטל על הצמיגים רב).

    החדשנות של צמיגי גודייר

    כאמור לאורך כל ההיסטוריה שלה השכילה גודייר להישאר בצמרת יצרניות הצמיגים בכל הקשור לחדשנות.

    ב-2009 הושקו צמיגים של גודייר שמתאפיינים בהתנגדות נמוכה במיוחד (להתגלגלותו של הצמיג על כביש כזה או אחר), ובזכות אותה התנגדות נמוכה מפחיתים במידה בלתי מבוטלת את צריכת הדלק – רווח כפול, הן כספי (ובפרט כאן בארץ לנוכח מחיר הדלק הגבוה מאוד) והן לאיכות הסביבה (שכיום כולנו כבר מבינים עד כמה חשוב לשמור עליה אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות על כדור הארץ). צמיגים אלה מצליחים גם לקצר את מרחק הבלימה, בשיעור של כ-3% – הבדל שעשוי להיות קריטי במצבים מסוימים.

    בהמשך התווספו עוד דגמים של צמיגי גודייר מסדרת ה-Efficient Grip, וגם הם זכו לציונים גבוהים במבחני אחיזת כביש ובמבחנים שבדקו את מרחק הבלימה בסיטואציות שונות ובמגוון מהירויות.

    טכנולוגיה מתקדמת נוספת שבאה לידי ביטוי בחלק מהדגמים של צמיגי גודייר היא זו שמאפשרת להם לוודא בעצמם כי לחץ האוויר שלהם תקין לחלוטין – מאחר שרבים מאיתנו שוכחים או לא מקפידים מספיק על מילוי אוויר בזמן, הרי שמדובר בפיתוח חשוב מאוד, מה גם שלחץ אוויר נמוך מדי מאיץ את שחיקת הצמיגים ופוגע גם באחיזת הכביש של כל צמיג.

    קטלוג נרחב

    מרכיב נוסף בעוצמתה ובהצלחתה של חברת גודייר הוא המגוון הרחב של הצמיגים לכל מטרה: מכוניות משפחתיות, רכבי שטח, מכוניות ספורטיביות ובעצם לא משנה איזה כלי רכב יש לכם, צמיגי גודייר תמיד משדרגים את הביצועים שלו.